X
Annons
X
Recension

David Molander Den moderna staden i en komplex kropp

Beckers konstnärsstipendium går till David Molander i år. De flesta konst- och fotointresserade har knappast missat det. Man bör heller inte missa den utställning som invigdes på Färgfabriken i helgen. Molanders fotokonst uppenbarar sig här från sin mest, även i bokstavlig mening, storslagna sida. Miljön utanför och Färgfabrikens karakteristiska arkitektur utgör en perfekt scenografi för urbana berättelser.

Staden är inget ovanligt tema för konstnärer och fotografer. Desto svårare att göra det intressant. Det som utmärker Molanders verk är blandningen av dokumentation och kreativ manipulation. I hans händer är kameran inte längre ett redskap för att registrera det närvarande utan ett artificiellt öga som tolkar världen. Med digitala verktyg skapar han skickligt gåtfulla panoramor där verkliga platser plötsligt förvandlas till nya landskap. Göteborgs förorter i Backa på Hisingen, Brooklyns industriområde och Teufelsberg, Berlins eget Djävulsberg med de gigantiska golfbollarna, som under det kalla kriget var en av västvärldens avlyssningscentraler och som idag är en scen för graffitikonstnärer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X