Arne Melberg:Den lille Henrik och den store Ibsen

Henrik Ibsen (1828–1906).
Henrik Ibsen (1828–1906). Foto: TT

Henrik Ibsens pjäser är slagkraftiga och sturska på ett sätt som gör att de efter mer än hundra år fortsätter att göra intryck runtom i världen. En ny norsk biografi ser dramerna som projektioner och självuppgörelser bottnande i ett personligt mindervärdeskomplex hos den norske giganten.  

Under strecket
Publicerad
Henrik Ibsen cirka 1869.

Henrik Ibsen cirka 1869.

Foto: TT
Annons

Sommaren 1891 flyttar Henrik Ibsen tillbaka till Norge efter 27 år i exil. Han är 63 år och har blivit en internationell storhet. Under våren har hans pjäser satts upp på 21 olika scener runtom i Skandinavien, Tyskland och en rad andra länder. Hans senaste drama, ”Hedda Gabler”, har haft urpremiär i Tyskland i januari. Flytten och det översvallande mottagandet efter hemkomsten till Norge – uppvaktningar, banketter, studenttåg – gör dock att han slår av på den vanliga takten, som brukar vara en ny pjäs per år. Först hösten 1892 kan han sända ”Byggmästare Solness” till sin förläggare i Köpenhamn, före jul trycks också tyska och engelska översättningar och urpremiären sker återigen i Tyskland. Den första dansk-norska upplagan är som vanligt på 10 000 exemplar; oftast är den slutsåld till jul och förlaget måste skynda fram nya upplagor. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons