Annons

Arne Melberg:Den lille Henrik och den store Ibsen

Henrik Ibsen (1828–1906).
Henrik Ibsen (1828–1906). Foto: TT

Henrik Ibsens pjäser är slagkraftiga och sturska på ett sätt som gör att de efter mer än hundra år fortsätter att göra intryck runtom i världen. En ny norsk biografi ser dramerna som projektioner och självuppgörelser bottnande i ett personligt mindervärdeskomplex hos den norske giganten.  

Under strecket
Publicerad

Henrik Ibsen cirka 1869.

Foto: TT Bild 1 av 1

Sommaren 1891 flyttar Henrik Ibsen tillbaka till Norge efter 27 år i exil. Han är 63 år och har blivit en internationell storhet. Under våren har hans pjäser satts upp på 21 olika scener runtom i Skandinavien, Tyskland och en rad andra länder. Hans senaste drama, ”Hedda Gabler”, har haft urpremiär i Tyskland i januari. Flytten och det översvallande mottagandet efter hemkomsten till Norge – uppvaktningar, banketter, studenttåg – gör dock att han slår av på den vanliga takten, som brukar vara en ny pjäs per år. Först hösten 1892 kan han sända ”Byggmästare Solness” till sin förläggare i Köpenhamn, före jul trycks också tyska och engelska översättningar och urpremiären sker återigen i Tyskland. Den första dansk-norska upplagan är som vanligt på 10 000 exemplar; oftast är den slutsåld till jul och förlaget måste skynda fram nya upplagor. 

Scenen framställs i en färsk biografi av Sverre Mørkhagen: ”Ibsen. ’...den mærkelige Mand’” (Gyldendal). Det är förstås långtifrån första gången som Ibsen ägnas en biografi, den allra första kom faktiskt redan under hans livstid. (Det restes också en präktig staty utanför den nybyggda nationalteatern i den norska huvudstaden där Ibsen på gamla dar kunde beskåda sig själv som monument tillsammans med den yngre kollegan, vännen och konkurrenten Bjørnstjerne Bjørnson.) Därefter har det kommit flera biografier samt, förstås, rader av uttolkningar. Jag skrev om några av dem på denna sida under Ibsen-jubileet 2006, samtidigt som jag kommenterade den Ibsenfeber som verkade ha drabbat Norge med Ibsenfestival och Ibsencenter. 

Annons
Annons
Annons