Birgitta Holm:Den lek som bara Selma Lagerlöf leker

Dödens ekipage i Victor Sjöströms filmatisering av ”Körkarlen” från 1921.
Dödens ekipage i Victor Sjöströms filmatisering av ”Körkarlen” från 1921. Foto: Svenska filminstitutet

I text efter text av Selma Lagerlöf spelar åkdonen en central roll. I centrum står släden i ”Gösta Berlings saga”, som gång på gång far iväg för att enlevera unga kvinnor. Och till den ur-färden förhåller sig alla de andra kärrorna, vagnarna och slädarna. 

Under strecket
Publicerad
Annons

En fascination för det egna skapandet finns väl hos alla författare. Ett metapoetiskt drag smyger sig in, som hos Strindberg där Magnus Florin i den nyutkomna ”Lykttändaren” läser in porträtt av författaren själv i varierande former av ljusalstrare i hans texter. Men hos ingen jag vet har det sådan plats som hos Selma Lagerlöf. Hos henne rör det sig inte bara om metaforer för skrivandet i sig eller för det egna skaparkynnet. Det handlar om en fortlöpande kommentar till författarskapets gång och karaktären hos det enskilda verk som metaforen befinner sig i. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons