X
Annons
X
Krönika

Lisa Irenius: Den klassiska musikens kris blottar ett kulturförakt

Läs mer om Debatten om klassisk musik

Musik har gått från att vara ett bildningsämne till ett upplevelseämne i grundskolan. Helst ska det vara skoj, friktionslöst, ett underhållande avbrott från den ”riktiga” undervisningen – en ”skön avslappnande stund”.

Att det finns många elever, föräldrar och skolledare som betraktar musikundervisning på det viset var det flera som vittnade om på det riksting för klassisk musik som hölls i Stockholm i torsdags. Musiklärarna har inget enkelt uppdrag. De får ta emot helklasser en timme i veckan och är ofta ensamma i kollegiet. Att stå upp för sitt ämne är inte alltid lätt, särskilt inte om man själv inte riktigt bottnar i det. I dag räcker det med en termins utbildning för att undervisa i musik i årskurs 1-6, och det krävs inga förkunskaper i ämnet. Det vittnar om ett häpnadsväckande förakt för ämnet (glädjande nog verkar man dock ha insett detta, bland annat kommer mer specialiserade musiklärare att få behörighet i årskurs 1-9).

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X