Annons

Jonas Fröberg:Acceptera en krasch – många fler liv räddas

Blunda och tänk dig din närmaste familjemedlem i en bilolycka – det kanske värsta som kan hända. Att få säkra självkörande bilar snabbt räddar många tusen liv – men är du beredd på insatsen?

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Den 18 mars körde en Volvo XC90-uber med självkörande teknik över en kvinna i Arizona-natten. Här platsen för den fatala olyckan dagen efter.

Foto: Chris Carlson/AP Bild 1 av 2

Den 23 mars 2018 skenade en Tesla Model X i halvautomatisk körning (autopilot) in i ett mitträcke på en motorväg i Kalifornien. Föraren avled.

Foto: AP Bild 2 av 2

Den 18 mars körde en Volvo XC90-uber med självkörande teknik över en kvinna i Arizona-natten. Här platsen för den fatala olyckan dagen efter.

Foto: Chris Carlson/AP Bild 1 av 1
Den 18 mars körde en Volvo XC90-uber med självkörande teknik över en kvinna i Arizona-natten. Här platsen för den fatala olyckan dagen efter.
Den 18 mars körde en Volvo XC90-uber med självkörande teknik över en kvinna i Arizona-natten. Här platsen för den fatala olyckan dagen efter. Foto: Chris Carlson/AP

Mörkret lade sig. Det var den 18 mars 2018 i Tempe, Arizona. En kvinna ledde sin ljusa cykel över tre vägfiler innan hon kördes över av en Volvo XC90 med självkörande teknik från Uber. Allt var över på några sekunder.

Tolv dagar senare i Kalifornien: En mörkblå metallic Tesla Model X i halvautomatisk körning (autopilot) skenar in i ett mitträcke på en motorväg i Kalifornien. Föraren avled.

Två dödsfall. En världsomspännande debatt piskades upp.

Vi på SvD djupdyker nu i ämnet självkörande bilar, först med Sam Sundbergs artiklar om de etiska dilemman som uppkommer – och sedan provåkte Tomas Augustsson Autolivs dotterbolag Veoneers självkörande bil.

Flera undersökningar visar att vi har svårare att acceptera dödsfall orsakade av maskiner än människor.

Annons
Annons

Låt oss nu blicka mot ”the end game” och målet att dramatiskt minska antalet döda och skadade i trafiken.

Vägen dit är inte lätt. Vi är nämligen människor. Med känslor. Flera undersökningar visar att vi har svårare att acceptera dödsfall orsakade av maskiner än människor.

Vi människor fipplar med mobilen bakom ratten och försöker knappa in resmål på ostyriga pekskärmar, kanske till och med klipper vi med ögonen av trötthet morgonen efter en personalfest.

Efter reklamen visas:
Självkörande bilen LIV

Den mänskliga faktorn står för nio av tio dödsfall i trafiken. Bara i USA där runt 40 000 dör i trafiken per år skulle drygt 37 000 dödsfall kunna undvikas om vi hade perfekt självkörande bilar, enligt National Safety Council (NSC).

I Sverige sjönk dödssiffran från trafiken något förra året till 253 döda. Men målet på max 200 döda år 2020 och på sikt en nollvision känns avlägset – utan självkörande bilar.

När ska vi då tillåta dem? Hur fulländade ska de vara?

Även om vi inför självkörande bilar som bara är 10 procent säkrare kan vi i slutändan rädda hundratusentals liv.

Det USA-baserade tankesmedjan Rand Corporation skrev i höstas en uppmärksammad rapport med slutklämmen: Vi måste acceptera självkörande bilar som kraschar. Förenklat hade forskarna två scenarier. Ett där självkörande bilar var 10 procent säkrare och ett där de var upp mot 90 procent säkrare än en människostyrd bil.

Slutsatsen: Även om vi inför självkörande bilar som bara är 10 procent säkrare kan vi i slutändan rädda hundratusentals liv.

Överfört till Sverige: Om vi låter 25 personer dö av självkörande bilar per år vinner vi enormt i minskade dödsfall på sikt.

Annons
Annons

Den 23 mars 2018 skenade en Tesla Model X i halvautomatisk körning (autopilot) in i ett mitträcke på en motorväg i Kalifornien. Föraren avled.

Foto: AP Bild 1 av 1

Det är svettigt att ta in, speciellt med den senaste tidens dödsfall i färskt minne.

Även i regeringens stora utredning ”Vägen till självkörande fordon (SOU 2018:16)” från i mars tillåter sig utredaren att filosofera: ”Kan samhället godta att en, tio eller 100 personer avlider varje år i samband med automatisk körning utan för den skull kräva kriminalisering?”

Samtidigt är färre dödsfall bara en av flera mål med självkörande bilar. Fokus i framtiden kommer inte att ligga på privatägda bilar utan olika typer av taxiflottor som Uber, Car2Go eller Didi i storstäder – och möjligheterna till ökad effektivitet och minskade transportkostnader är gigantiska.

Gör vad f-n som helst för att trycka ner olycksrisken under testerna.

Även det pekar mot ett snabbt inträde av självkörande fordon.

Men fler dödsfall i närtid vore förödande.

Nu vilar ett tungt ansvar på Volvo, Uber, Waymo alla andra som testar självkörande bilar på allmän väg: Gör tillfällig halt. Se över säkerhetsrutiner. Låt bilarna skrida sakta i fordonståg för att utveckla radar och kameror – gör vad f-n som helst för att trycka ner olycksrisken under testerna.

Vi är bara människor. Och vi vill ha färre dödsfall i trafiken – snabbt.

Den 23 mars 2018 skenade en Tesla Model X i halvautomatisk körning (autopilot) in i ett mitträcke på en motorväg i Kalifornien. Föraren avled.
Den 23 mars 2018 skenade en Tesla Model X i halvautomatisk körning (autopilot) in i ett mitträcke på en motorväg i Kalifornien. Föraren avled. Foto: AP
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons