Den europeiska skönhetens ryska väktare

Georgij Gurjanovs konst är en efterföljare till den homoerotiska underströmningen i den europeiska modernismen. Den har blivit stilbildande för den så kallade nyakademismen, som genom friheten från alla sorters tabun utgör ett radikalt alternativt i det postsovjetiska Ryssland.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Georgij Guryanov, Roddare, 1998-2000

Georgij Guryanov, Roddare, 1998-2000

Bella Matveeva, Ynglingen med påfågeln, 1990.

Bella Matveeva, Ynglingen med påfågeln, 1990.

Georgij Guryanov med sin affisch Mobile party, 1992.

Georgij Guryanov med sin affisch Mobile party, 1992.

Foto: JARRELL KAPLAN
Georgij Guryanov, Vattenhoppet

Georgij Guryanov, Vattenhoppet

Vladislav Mamyshev-Monroe, 1996

Vladislav Mamyshev-Monroe, 1996

Annons

Frågor om konstens politiska dimensioner diskuteras flitigt i dagens Ryssland. Det senaste exemplet är de explosiva reaktionerna på Eurovision Song Contest-vinnaren Conchita Wurst. Nu har dumans ledamöter till och med föreslagit att Ryssland ska lämna tävlingen för att i stället starta en egen melodifestival – ”Eurasiens röst” – garanterat fri från skäggiga damer och aggressiv hbtq-publik. Eurovision 2014 används flitigt i retoriken mot ”Gayropas” okristliga värderingar och för att legitimera de nya ryska lagarna mot ”homosexuell propaganda” bland minderåriga.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons