X
Annons
X
Recension

Eugen Onegin Den dödsmärktes känslor värmer upp kylig ”Onegin”

Musikaliskt mästerlig men ojämn i regin är Kungliga Operans nya "Eugen Onegin" med ett imponerande lag unga sångare och kälkåkning på scen.

Joel Annmo som Lenskij faller inför Jonas Degerfeldt som Triquet (i hatt) och Karl-Magnus Fredriksson som Onegin (t h i scarve och grå byxor) samt Kungliga Operans kör i Pjotr Tjajkovskijs opera ”Eugen Onegin”. Foto: Sören Vilks
Läs mer om Scenvåren 2018

Igen? Det har bara gått tretton år sedan Kungliga Operans förra ”Eugen Onegin”. Bakom den nya uppsättningen – råare och mindre poetisk – står unge ryssen Vasily Barkhatov; det är en samproduktion som förra året hade premiär i Wiesbaden med regissörens hustru Asmik Grigorian i den kvinnliga huvudrollen.

Pusjkins versroman som operan bygger på är full av miljöbeskrivningar och spetsig ironi, men intrigen är avskalat enkel. Unga, svärmiska Tatiana förälskar sig i den arrogante Onegin, som avvisar henne. När de åter möts efter flera år är hon gift, och då är det hon som avvisar honom.

Joel Annmo som Lenskij faller inför Jonas Degerfeldt som Triquet (i hatt) och Karl-Magnus Fredriksson som Onegin (t h i scarve och grå byxor) samt Kungliga Operans kör i Pjotr Tjajkovskijs opera ”Eugen Onegin”.

Foto: Sören Vilks Bild 1 av 2

Susann Végh som Larina, Johanna Rudström som Olga och Cornelia Beskow som Tatiana i ”Eugen Onegin”.

Foto: Sören Vilks Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X