Annons

Eugen OneginDen dödsmärktes känslor värmer upp kylig ”Onegin”

Joel Annmo  som Lenskij faller inför Jonas Degerfeldt som Triquet (i hatt) och Karl-Magnus Fredriksson som Onegin (t h i scarve och grå byxor)  samt Kungliga Operans kör i Pjotr Tjajkovskijs opera ”Eugen Onegin”.
Joel Annmo som Lenskij faller inför Jonas Degerfeldt som Triquet (i hatt) och Karl-Magnus Fredriksson som Onegin (t h i scarve och grå byxor) samt Kungliga Operans kör i Pjotr Tjajkovskijs opera ”Eugen Onegin”. Foto: Sören Vilks

Musikaliskt mästerlig men ojämn i regin är Kungliga Operans nya ”Eugen Onegin” med ett imponerande lag unga sångare och kälkåkning på scen.

Under strecket
Publicerad

Susann Végh som Larina, Johanna Rudström som Olga och Cornelia Beskow som Tatiana i ”Eugen Onegin”.

Foto: Sören Vilks Bild 1 av 1

Eugen Onegin

Genre
Opera
Regi
Vasily Barkhatov
Medverkande
Karl-Magnus Fredriksson, Cornelia Beskow, Joel Annmo, Johanna Rudström, Lennart Forsén, Katarina Leoson, Susann Végh m fl.
Var
Kungliga Operan

Musik: Pjotr Tjajkovskij. Text: Tjajkovskij och Konstantin Sjilovskij efter Pusjkins versroman. Scenografi: Zinovy Margolin. Kostym: Olga Shaishmelashvili. Ljus: Alexander Sivaev. Dir: Evan Rogister

Igen? Det har bara gått tretton år sedan Kungliga Operans förra ”Eugen Onegin”. Bakom den nya uppsättningen – råare och mindre poetisk – står unge ryssen Vasily Barkhatov; det är en samproduktion som förra året hade premiär i Wiesbaden med regissörens hustru Asmik Grigorian i den kvinnliga huvudrollen.

Pusjkins versroman som operan bygger på är full av miljöbeskrivningar och spetsig ironi, men intrigen är avskalat enkel. Unga, svärmiska Tatiana förälskar sig i den arrogante Onegin, som avvisar henne. När de åter möts efter flera år är hon gift, och då är det hon som avvisar honom.

Hos Tjajkovskij, även välkänd balettkompositör, utspelar sig dramat mot en bakgrund av dansscener. Men här dansas varken vals eller mazurka: kören är en orolig folkmassa som utstrålar annalkande hot. Tatianas namnsdagsfirande förvandlas till en förnedringsscen, och när Onegin och Lenskij ska duellera är det folkmassan som hetsar dem mot varandra. Ingen högstämd romantik – Lenskij trillar ned bakom en vedstapel och slår ihjäl sig.

Annons
Annons

Susann Végh som Larina, Johanna Rudström som Olga och Cornelia Beskow som Tatiana i ”Eugen Onegin”.

Foto: Sören Vilks Bild 1 av 1

Det hela är placerat i en obestämd samtid, framför gråa träväggar som då och då glider undan. I fonden syns ett brant sluttande plan som visar sig vara en kälkbacke. Snöbollskrig! I stället för namnsdagsfirande med dans bråkas om vem som ska åka kälke med vem.

Susann Végh som Larina, Johanna Rudström som Olga och Cornelia Beskow som Tatiana i  ”Eugen Onegin”.
Susann Végh som Larina, Johanna Rudström som Olga och Cornelia Beskow som Tatiana i ”Eugen Onegin”. Foto: Sören Vilks

Kören är fantastisk, men kanske mer av regin borde ha ägnats den känslomässiga utvecklingen hos operans huvudpersoner? De kommer ofta i skymundan, även rent bokstavligt: ljussättningen låter dem kura bland gråa skuggor. De tittar sällan på varandra, vänder ofta ryggen mot publiken.

Laget toppas av Karl-Magnus Fredriksson, en erfaren, välljudande Onegin, i denna version mer farbroderlig än dandylik. Som Tatiana intar Cornelia Beskow scenen med självklar auktoritet: rösten är så expansiv att salongen knappt räcker till. Framför allt övertygar hon som sista aktens vuxna, stolta Tatiana.

Johanna Rudström gör ett piggt, skarpt porträtt av hennes syster Olga, cyklande från pianot till middagsbordet, och Joel Annmo är underbar som den förälskade, dödsmärkte Lenskij. Hans stora aria blir ett varmt, gripande ögonblick i en annars ganska kylig föreställning, där Hovkapellet imponerar med osedvanligt fyllig klang under Evan Rogisters livliga, inspirerade ledning.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons