X
Annons
X

Anders Mathlein: Den döda kvinnans ­gåtfulla leende

Den okändas ansikte och ­leende har alltsedan förra sekelskiftet lockat författare och konstnärer att göra sina egna tolkningar av hennes öde.
Den okändas ansikte och ­leende har alltsedan förra sekelskiftet lockat författare och konstnärer att göra sina egna tolkningar av hennes öde. Foto: Bridgeman Art Library /IBL

Man finner knappast några dödsmasker i årets Ikea­katalog, sådana prydnader förefaller nog aningen morbida till fredagsmyset. Men en gång i tiden var de på modet och vanliga i salonger och ateljéer. Beethoven, Baudelaire, Voltaire, Robespierre; den sista avgjutningen av de välkända gestalternas fysionomier var dekorativa conversation pieces och bildningsmarkörer.

Den okändas ansikte och ­leende har alltsedan förra sekelskiftet lockat författare och konstnärer att göra sina egna tolkningar av hennes öde.

Foto: Bridgeman Art Library /IBL Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X