Annons

Den digitala poesin har redan en lång historia

”Kim Kardashian’s marriage” heter en ny diktsamling av Sam Riviere, där han har låtit talet 72 (antalet dagar som hennes äktenskap varade) bilda en numerisk matris för materialsökningar och formering av dikterna.
”Kim Kardashian’s marriage” heter en ny diktsamling av Sam Riviere, där han har låtit talet 72 (antalet dagar som hennes äktenskap varade) bilda en numerisk matris för materialsökningar och formering av dikterna. Foto: AOP

Jesper Olsson hittar nya linjer och grepp inom sökmotorbaserad dikt

Uppdaterad
Publicerad

I helgen öppnar Moderna Museets sommarutställning ”Efter Babel”. Som titeln klargör handlar den om språklig skingring och mångfald. Men den handlar även om poesi. Dess historiska resonansbotten är nämligen den politiskt och estetiskt uppfinningsrika Moderna-utställningen ”Poesin måste göras av alla” från 1969 och den rymmer därutöver en gren med rubriken ”89 plus”, vilken samlar poeter, författare och konstnärer födda efter nämnda årtal.

Bland utställningsmakarna återfinns den amerikanska samtidspoesins enfant terrible, Kenneth Goldsmith, vars resa från konsten till litteraturen initierades för två decennier sedan genom böcker som ”Soliloquy”, en transkription av allt han sade under en vecka, och den 600-sidiga ljudpoetiska encyklopedin ”No. 111” (bägge 1997). Att Goldsmith sedan dess gjort sig till entreprenör för ”okreativt skrivande” i en digitaliserad värld, skapat världens största avantgardearkiv (ubu.com), läst Whitman för familjen Obama i Vita huset och undervisat i att ”Slösa tid på internet” (kursens namn) på ett av östkustens Ivy League-universitet är kanske bekant.

Annons
Annons
Annons