Annons
X
Annons
X

Den dåliga smakens högsäsong

Snöglober, snäckskal och porslin med bilder av kungafamiljen. Turistbutikernas utbud är antitesen till minimalistisk form. Men varför har just souveniren blivit kitschens paradgren nummer ett?

Vilken är den fulaste souvenir du har köpt?

Mejla en bild till
webbredaktion@svd.se.

(uppdaterad)
Foto: INGVAR KARMHED

–Jag älskar Sverige och ville ha något med mig hem för att minnas, säger Clara Ugarte från Madrid.

Hon håller upp sitt inköp: en snöglob med en leende tomte i.

Det är en av sommarens gråaste och regnigaste dagar, men på Västerlånggatan i Gamla stan är det likväl trängsel. Fragment av fraser på olika språk hörs från alla håll. Ur butikerna väller turister med kassarna fyllda av fynd.

Annons
X

I fjol gjorde utländska turister av med 87 miljarder kronor i Sverige, varav nästan hälften gick till shopping.

Sommaren är souvenirförsäljningens högsäsong och Västerlånggatan dess mecka. Här gör man business – inte på antikviteter eller exklusiv design, utan på vikingatröjor, älgsnapsglas och dalahästgolfbollar.

Det tycks som om souvenirhyllorna utgör ett eget formuniversum. En oas där den goda smakens tyranni är satt ur spel, där kylskåpsmagneten är en prestigeprodukt och ”less is more” en främmande princip.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Filmaren och mångsysslaren Lasse Åberg gav häromåret ut fotoboken Souvenirer, med undertiteln ”En inblick i den exotiska formvärld som flyger under esteternas radar”. Där visar han sin samling av resefynd, från skabrösa ölöppnare och John F Kennedy-saltkar till musselskal målade med samemotiv och en keramiksombrero med texten ”Oslo”.

    Lasse Åberg menar att det i princip finns två sorters souvenirköpare.

    –Dels finns de som faktiskt tycker att prylarna är snygga och trevliga, dels de som tycker att de är anskrämliga och köper dem ironiskt. Själv är jag road av souvenirernas omedvetna humor, men har samtidigt lite kärlek till dem eftersom jag växte upp i en miljö där man hade sådant hemma. På min första turistresa 1958 köpte jag en förskräcklig sak till min mamma.

    Sara Kristoffersson är kritiker och gästprofessor i designhistoria vid Konstfack. Hon ser en klassaspekt i synen på souvenirer.

    –Smak är väldigt knuten till klass, och souvenirer har blivit sinnebilden för dålig smak. Jag tror att det beror på att de är superbilliga och masstillverkade. Dessutom har de sällan något annat syfte än att vara dekorativa. Ett överflöd av dekoration har alltid förknippats med smaklöshet, säger hon.

    Man kan tycka att det, särskilt i det omtalat formmedvetna Skandinavien, borde finnas större efterfrågan på en annan sorts souvenirer – dyra designobjekt avsedda att signalera god smak.

    Sara Kristoffersson påpekar att Designtorget i princip är en sorts souvenirbutik, fast riktad till en inredningsintresserad medelklass. Lasse Åberg menar att resesouvenirer inte får vana för snygga. Då säljer de inte.

    I butiken Gamla stans hantverk visar ägaren Tanolee Rashid runt bland julgranskulor, vikingahjälmar och porslinsfigurer av Daniel och Victoria. Han vill inte höra talas om att det han säljer skulle vara smaklöst. Det låter närmast som en demokratifråga när han talar om souvenirer.

    –Vissa människor har inte mer än 40-50 kronor att lägga. De kan inte köpa något för 500 kronor i en klädbutik, särskilt inte om de har åtta släktingar hemma som de ska handla till. Här kan de alltid hitta något!

    Kanske är hans svar en delförklaring i frågan om souvenirernas estetik. Att ta med något hem från en resa kan trots allt vara en närmast ceremonisk handling. Det viktiga är att man köper, inte vad.

    Inne i Old town souvenir shop står Jenny Carreno. Hon arbetar i bespisningen på ett kryssningsskepp och tillbringar mer än halva året borta från sitt hem i Italien. I handen håller hon en plastig tallrik prydd av Kungliga slottet.

    –Jag köper alltid hem tallrikar med motiv till min mamma. Det är mitt sätt att visa henne alla platser jag besöker, säger hon.

    Hur tycker du att en riktigt bra souvenir ska vara?

    –Hmm. Lätt att bära med sig?

    Maila in din souvenir

    Vilken är den fulaste souvenir du har köpt?

    Mejla en bild till webbredaktion@svd.se

    Annons
    Annons
    X
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 8
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 2 av 8
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 8
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 4 av 8
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 5 av 8
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 6 av 8
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 7 av 8
    Foto: INGVAR KARMHED Bild 8 av 8
    Annons
    X
    Annons
    X