Annons

Den brittiska överklassatiren flyttar in i samtiden

Edward St Aubyns (sittande) satiriska Melrose-romaner, baserade på hans eget liv, har slagit an en ton i brittiska läsare och kommer i höst ut på Albert Bonniers Förlag.
Edward St Aubyns (sittande) satiriska Melrose-romaner, baserade på hans eget liv, har slagit an en ton i brittiska läsare och kommer i höst ut på Albert Bonniers Förlag. Foto: IBL

Den klassiska brittiska satirromanen upplever något av en renässans. Mycket tack vare den litterära sensationen Edward St Aubyn som förnyar genren genom att omplantera den i modern tid. Men nydanande brittisk satir återfinns även hos andra samtida författare som Zadie Smith och Jeanette Winterson.

Under strecket
Publicerad

De vassa brittiska pennorna som beskriver samhällets små och stora dramer med svarta stänk av ironi är tillbaka. I sin självbiografiska Patrick Melrose-svit dissekerar Edward St Aubyn (född 1960 i Cornwall) sin egen överklassfamilj med social satir som både svider och roar. Senast i romanen ”Lost for words” (2014) som handlar om Bookerpriset och ”kultureliten”. De raka traditionstrådarna går till namn som Evelyn Waugh och Anthony Powell, men St Aubyn är också en arvtagare till andra brittiska satiriker som EM Forster och Kingsley Amis.

Parallellt med de samtida författarnas framgångar har svenska nyutgåvor av äldre brittiska sociala satirer kommit i strid ström de senaste åren. Dit hör ”En förlorad värld” av just Evelyn Waugh, som kom ut i uppmärksammad nyöversättning på svenska hösten 2015 (Wahlström & Widstrand). Inte långt senare återutgavs Waughs ”En handfull stoft” av Modernista.

Annons
Annons
Annons