Annons
Recension

Ingemar Hedenius heliga rum. Sofokles, Kierkegaard, MozartDen andlige ateisten

NYANSERING. Det är framför allt musiken och litteraturen som Thure Stenström pekar ut som heliga rum för Ingemar Hedenius. Han följer den stridbare ateisten i spåren på ett tankemässigt njutbart sätt, skriver Inga Sanner.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Filosofen Ingemar Hedenius är framför allt känd för sina hätska angrepp på kristendomen i den så kallade tro- och vetandedebatten strax efter andra världskriget. Med frenesi gick han till storms mot den kristna läran som han menade inte var förenlig med modern vetenskap och kritiskt tänkande. Religiösa frågor var inte heller något som filosoferna borde befatta sig med, enligt Hedenius. Mot den bakgrunden framstår titeln på en ny bok av litteraturprofessorn Thure Stenström som ytterst lockande, nämligen ”Ingemar Hedenius heliga rum. Sofokles, Kierkegaard, Mozart”. Kan en så ihärdig kritiker av allt som har med religion att göra ha rum som är heliga?

I de heliga rum som pekas ut i Stenströms framställning härskar konsten, framför allt skönlitteraturen och musiken. För Hedenius var konsten en central del av livet, och när det gäller musik var han själv flöjtist på nära nog professionell nivå.

Annons
Annons
Annons