Annons

Finn Juhl, ”Möbelarkitekten”Delikat av dansken – bara att återigen kapitulera

Interiör från Finn Juhls hus i Ordrup utanför Köpenhamn som drivs av konstmuseet Ordrupgaard.
Interiör från Finn Juhls hus i Ordrup utanför Köpenhamn som drivs av konstmuseet Ordrupgaard. Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum

I jämförelse med designikoner som Arne Jacobsen hamnade Finn Juhl lite i skymundan. Kanske för att han saknade en signaturprodukt som den världsberömda ”Myran”-stolen. Dan Backman ser en liten men fin utställning med objekt från möbelformgivarens hem.

Publicerad

Vurmen för skandinavisk design från mitten av det förra århundradet har väl passerat sin topp. Inte så konstigt kanske, mängden av utställningar, böcker, artiklar och auktioner har skapat en ofrånkomlig mättnad.

Så kan man tänka vid mötet med den danska arkitekten och möbelformgivaren Finn Juhls möbler på Nationalmuseum. Det är ju ett välbekant formspråk som i all sin balanserade och finurligt konstruerade smakfullhet kan upplevas som lite uttjatat. På samma gång som det, när man tittar en gång till och kollar in alla små delikata detaljer, är så himla snyggt och välgjort att det bara är att återigen kapitulera.

Exteriör från Finn Juhls hus i Ordrup.

Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum Bild 1 av 4

Finn Juhl, ”Egypterstol”, 1949.

Foto: Anders Sune Berg Bild 2 av 4

Finn Juhl, ”Høvdingestol”, 1949.

Foto: Anders Sune Berg Bild 3 av 4

Finn Juhls ”Judas bord” och 12 ”Egyptiska stolar” i brasilianskt rosenträ" såldes häromveckan för en dryg miljon danska kronor av auktionhuset Bruun Rasmussen.

Foto: Bruun Rasmussen Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons