Annons

Del 6: Kom i form med SvD:s träningsexpert

Under 10 veckor framåt kommer ni få tips på träningsövningar och även några stretchövningar. Tänk på att du ska vara tränad, skadefri och uppvärmd innan du gör en knäböj som är djupare en 90 grader.

Publicerad

Mixa glada vitaminer

Mättande smoothies. Här är enkla
energidrinkar som du lätt fixar på fem minuter.

Foto: JUREK HOLZER

Festmeny med superfood

Tina Hellbergs recept baserade på New York Times kända topplista över de mest hälsosamma råvarorna.

Foto: JUREK HOLZER

Nya mål

Kicka igång året med sundare frukostvanor. Här är Tina Hellbergs
superbrunch. Rätter som passar både till frukost eller som enkla smårätter.

Annons
Foto: TASTELINR

Bli kvitt sötsuget

Avsockringsplan.
Dietisten Mia Troberg Elonq på Tasteline delar med sig av sina tips

10 VECKOR MED TRÄNINGSTIPS - NYA ÖVNINGAR VARJE VECKA

Tidigare övningar

Slarva inte med stretch det syns på hållningen

Del 11:
2 bra stretch-övningar

Dags att träna magen som veckas sista övning

Del 10:
Snygg och stark mage på ett effektivt sätt.

Bra övningar för ryggen

Del 9:
Så får du snygg hålling

Så minskar du risken att bli skadad i ryggen

Del 8 : Sätt press på ryggen

Så får du stark och snygg rygg

Del 7: ryggövningar

Övningar för överkroppen

Del 6: Så får du fastare armar. Vanliga armhävningar och mer avancerade varianter.

Så får du ännu starkare ben och fastare rumpa

Del 5: Underkroppen är klar. Dags att lägga ihop övningarna och börja cirkelträna.

Så får du fastare rumpa

Del 4: Fler rumpövningar (på grund av efterfrågan)

Träna bort stelhet och värk (funktionell träning)

Del 3: Rumpa och ben

Uppvärming

Del 2: Uppvärmningsövningar del 2 (ben och axlar).

Del 1: Uppvärmningsövningar del 1 (rygg och bål).

Skriv ut och sätt igång

Ödlan
Lägg dig på marken, sätt armarna som om du skulle göra en armhävning, rak i kroppen.
Ödlan Lägg dig på marken, sätt armarna som om du skulle göra en armhävning, rak i kroppen. Foto: MIKAEL GUSTAVSEN

Övning Ödlan 1

Ödlan
Flytta höger hand mot höften och vänster hand framåt, dra upp höger knä som då möter höger handled.  Pressa upp. Flytta nu fram höger hand räta ut höger ben. Böj vänster ben tills du nuddar vänster armbåge. Gå ner så att bröstkorg och höft nuddar marken.
Ödlan Flytta höger hand mot höften och vänster hand framåt, dra upp höger knä som då möter höger handled. Pressa upp. Flytta nu fram höger hand räta ut höger ben. Böj vänster ben tills du nuddar vänster armbåge. Gå ner så att bröstkorg och höft nuddar marken. Foto: FOTOGRAF: MIKAEL GUSTAVSEN

Övning Ödlan 2

Ödlan
Flytta höger hand mot höften och vänster hand framåt, dra upp höger knä som då möter höger handled.  Pressa upp. Flytta nu fram höger hand räta ut höger ben. Böj vänster ben tills du nuddar vänster armbåge. Gå ner så att bröstkorg och höft nuddar marken.
Ödlan Flytta höger hand mot höften och vänster hand framåt, dra upp höger knä som då möter höger handled. Pressa upp. Flytta nu fram höger hand räta ut höger ben. Böj vänster ben tills du nuddar vänster armbåge. Gå ner så att bröstkorg och höft nuddar marken.

Övning Ödlan 3

Armhävning med vikt. 
Stå i armhävnings position med händerna på vikten.
Gå ner med rak kropp, spänn magen. Om du kan gå hela vägen ner till golvet med bröstkorgen gör det, annars gå så långt ner du kan utan att det känns obekvämt.
Armhävning med vikt. Stå i armhävnings position med händerna på vikten. Gå ner med rak kropp, spänn magen. Om du kan gå hela vägen ner till golvet med bröstkorgen gör det, annars gå så långt ner du kan utan att det känns obekvämt. Foto: MIKAEL GUSTAVSEN

Övning 2 - Armhävning med vikt 1

Armhävning med vikt.
Pressa dig upp på raka armar, magen spänd och med bra hållning.
Armhävning med vikt. Pressa dig upp på raka armar, magen spänd och med bra hållning. Foto: MIKAEL GUSTAVSON

Övning 2 - Armhävning med vikt 2

Armhävning med vikt.
Dra armbågen rakt upp mot taket så långt du kan utan att tappa hållningen.
Armhävning med vikt. Dra armbågen rakt upp mot taket så långt du kan utan att tappa hållningen. Foto: MIKAEL GUSTAVSEN

Övning 2 - Armhävning med vikt 3

Annons
Annons
Bild 1 av 10
Foto: JUREK HOLZER Bild 2 av 10
Foto: JUREK HOLZER Bild 3 av 10
Foto: TASTELINR Bild 4 av 10

Ödlan Lägg dig på marken, sätt armarna som om du skulle göra en armhävning, rak i kroppen.

Foto: MIKAEL GUSTAVSEN Bild 5 av 10

Ödlan Flytta höger hand mot höften och vänster hand framåt, dra upp höger knä som då möter höger handled. Pressa upp. Flytta nu fram höger hand räta ut höger ben. Böj vänster ben tills du nuddar vänster armbåge. Gå ner så att bröstkorg och höft nuddar marken.

Foto: FOTOGRAF: MIKAEL GUSTAVSEN Bild 6 av 10

Ödlan Flytta höger hand mot höften och vänster hand framåt, dra upp höger knä som då möter höger handled. Pressa upp. Flytta nu fram höger hand räta ut höger ben. Böj vänster ben tills du nuddar vänster armbåge. Gå ner så att bröstkorg och höft nuddar marken.

Bild 7 av 10

Armhävning med vikt. Stå i armhävnings position med händerna på vikten. Gå ner med rak kropp, spänn magen. Om du kan gå hela vägen ner till golvet med bröstkorgen gör det, annars gå så långt ner du kan utan att det känns obekvämt.

Foto: MIKAEL GUSTAVSEN Bild 8 av 10

Armhävning med vikt. Pressa dig upp på raka armar, magen spänd och med bra hållning.

Foto: MIKAEL GUSTAVSON Bild 9 av 10

Armhävning med vikt. Dra armbågen rakt upp mot taket så långt du kan utan att tappa hållningen.

Foto: MIKAEL GUSTAVSEN Bild 10 av 10
Annons
Annons
Annons
Annons