X
Annons
X

Dietisten: Proteinkällorna många har missat

Det är lätt att få i sig protein utan att äta kött. Det menar dietisten och vegokokboksförfattaren Sara Ask. Redan en tallrik havregrynsgröt och tunna pannkakor täcker en hel del av dagsbehovet.

Både i sitt arbete som dietist och som författare till kokböckerna Mera vego och Ännu mera vego – och förstås som förälder har Sara Ask funderat en hel del på vilka vegetariska proteinkällor som är bäst.

– Många tror att det är svårt att få i sig tillräckligt med protein, men så länge man får i sig tillräckligt med energi är det sällan något problem. Nästan allt innehåller protein, säger hon.

Sara Ask tipsar om bra, vegetariska proteinkällor och vad du kan göra med dem – bläddra bland bilderna.

Foto: Malin Hoelstad. Ill: Thomas Molén Bild 1 av 12
Bild 2 av 12
Bild 3 av 12
Bild 4 av 12
Bild 5 av 12
Bild 6 av 12
Bild 7 av 12
Bild 8 av 12
Bild 9 av 12
Bild 10 av 12
Foto: Malin Hoelstad. Ill: Thomas Molén Bild 11 av 12

Sara Ask, dietist på Astrid Lindgens barnsjukhus och kokboksförfattare.

Foto: Malin Hoelstad Bild 12 av 12
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X