X
Annons
X

Dietisten: Proteinkällorna många har missat

Det är lätt att få i sig protein utan att äta kött. Det menar dietisten och vegokokboksförfattaren Sara Ask. Redan en tallrik havregrynsgröt och tunna pannkakor täcker en hel del av dagsbehovet.

Läs mer om Proteinskiftet

Både i sitt arbete som dietist och som författare till kokböckerna Mera vego och Ännu mera vego – och förstås som förälder har Sara Ask funderat en hel del på vilka vegetariska proteinkällor som är bäst.

– Många tror att det är svårt att få i sig tillräckligt med protein, men så länge man får i sig tillräckligt med energi är det sällan något problem. Nästan allt innehåller protein, säger hon.

Sara Ask tipsar om bra, vegetariska proteinkällor och vad du kan göra med dem – bläddra bland bilderna.

Foto: Malin Hoelstad. Ill: Thomas Molén Bild 1 av 12
Bild 2 av 12
Bild 3 av 12
Bild 4 av 12
Bild 5 av 12
Bild 6 av 12
Bild 7 av 12
Bild 8 av 12
Bild 9 av 12
Bild 10 av 12
Foto: Malin Hoelstad. Ill: Thomas Molén Bild 11 av 12

Sara Ask, dietist på Astrid Lindgens barnsjukhus och kokboksförfattare.

Foto: Malin Hoelstad Bild 12 av 12
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X