Annons

Del 11: Kom i form med SvD:s träningsexpert

Stretch är det som många brukar slarvar med, de kan kännas tråkigt och inte så viktigt för resultatet, men så är det verkligen inte. Du får bättre effekt av din träning och blir rörligare. Dessutom brukar det synas på hållningen på de som slarvar med stretch.

Under strecket
Publicerad
Foto: MIKAEL GUSTAVSENBild 1 av 7
Bild 2 av 7
Foto: JUREK HOLZERBild 3 av 7
Foto: JUREK HOLZERBild 4 av 7
Foto: TASTELINRBild 5 av 7

Baksida lår. Stå på knä på ett mjukt underlag. Räta ut ena benet framåt med hälen i marken. Fäll överkroppen framåt med så rak rygg som möjligt. När du känner lätt stratch i baksidan, jobba med andningen för att komma längre ned i stretchen.

Foto: MIKAEL GUSTAVSENBild 6 av 7

Stora och lilla bröstmuskeln. Stå på alla 4a, lägg armen på bänk eller boll med 90 grader i armbågsleden. Om du vill sträcka ut lilla bröstmuskeln, flytta närmre bänken eller bollen och lägg axeln emot. sjunk rakt ner mot golvet med överkroppen utan att böja armen som är i golvet.

Foto: MIKAEL GUSTAVSENBild 7 av 7
Foto: MIKAEL GUSTAVSENBild 1 av 5
Bild 2 av 5
Foto: JUREK HOLZERBild 3 av 5
Foto: JUREK HOLZERBild 4 av 5
Foto: TASTELINRBild 5 av 5
1/2
Foto: MIKAEL GUSTAVSEN
2/2

Mixa glada vitaminer

Mättande smoothies. Här är enkla
energidrinkar som du lätt fixar på fem minuter.

Foto: JUREK HOLZER

Festmeny med superfood

Tina Hellbergs recept baserade på New York Times kända topplista över de mest hälsosamma råvarorna.

Foto: JUREK HOLZER

Nya mål

Kicka igång året med sundare frukostvanor. Här är Tina Hellbergs
superbrunch. Rätter som passar både till frukost eller som enkla smårätter.

Foto: TASTELINR
Annons
Annons

Baksida lår. Stå på knä på ett mjukt underlag. Räta ut ena benet framåt med hälen i marken. Fäll överkroppen framåt med så rak rygg som möjligt. När du känner lätt stratch i baksidan, jobba med andningen för att komma längre ned i stretchen.

Foto: MIKAEL GUSTAVSENBild 1 av 2

Stora och lilla bröstmuskeln. Stå på alla 4a, lägg armen på bänk eller boll med 90 grader i armbågsleden. Om du vill sträcka ut lilla bröstmuskeln, flytta närmre bänken eller bollen och lägg axeln emot. sjunk rakt ner mot golvet med överkroppen utan att böja armen som är i golvet.

Foto: MIKAEL GUSTAVSENBild 2 av 2

Bli kvitt sötsuget

Avsockringsplan.
Dietisten Mia Troberg Elonq på Tasteline delar med sig av sina tips

10 VECKOR MED TRÄNINGSTIPS - NYA ÖVNINGAR VARJE VECKA

Så lägg till stretch som en naturlig del i ditt träningspogam.

Här kommer två stretchövningar för bröst och baksida lår, två musklegrupper som det är mycket vanligt att man blir stel i.

Gå ut i ytterläge i övningarna utan att det gör ont, jobba med andningen för att komma längre ner i stretchen.

När du andas in spänner du emot försiktigt så att stretch känslan försvinner, andas ut slappna av och försök att sjunka ännu djupare in i stretchen.

5 sekunder in andning 5 sekunder utandning 10 andetag x 2.

/Frida

Baksida lår. Stå på knä på ett mjukt underlag.
Räta ut ena benet framåt med hälen i marken. Fäll överkroppen framåt med så rak rygg som möjligt. När du känner lätt stratch i baksidan, jobba med andningen för att komma längre ned i stretchen.
Baksida lår. Stå på knä på ett mjukt underlag. Räta ut ena benet framåt med hälen i marken. Fäll överkroppen framåt med så rak rygg som möjligt. När du känner lätt stratch i baksidan, jobba med andningen för att komma längre ned i stretchen. Foto: MIKAEL GUSTAVSEN

Stretch 1

Stora och lilla bröstmuskeln. Stå på alla 4a, lägg armen på bänk eller boll med 90 grader i armbågsleden. Om du vill sträcka ut lilla bröstmuskeln, flytta närmre bänken eller bollen och lägg axeln emot. sjunk rakt ner mot golvet med överkroppen utan att böja armen som är i golvet.
Stora och lilla bröstmuskeln. Stå på alla 4a, lägg armen på bänk eller boll med 90 grader i armbågsleden. Om du vill sträcka ut lilla bröstmuskeln, flytta närmre bänken eller bollen och lägg axeln emot. sjunk rakt ner mot golvet med överkroppen utan att böja armen som är i golvet. Foto: MIKAEL GUSTAVSEN

Stretch 2

Tidigare övningar

Slarva inte med stretch det syns på hållningen

Del 11:
2 bra stretch-övningar

Dags att träna magen som veckas sista övning

Del 10:
Snygg och stark mage på ett effektivt sätt.

Bra övningar för ryggen

Del 9:
Så får du snygg hålling

Så minskar du risken att bli skadad i ryggen

Del 8 : Sätt press på ryggen

Så får du stark och snygg rygg

Del 7: ryggövningar

Övningar för överkroppen

Del 6: Så får du fastare armar. Vanliga armhävningar och mer avancerade varianter.

Så får du ännu starkare ben och fastare rumpa

Del 5: Underkroppen är klar. Dags att lägga ihop övningarna och börja cirkelträna.

Så får du fastare rumpa

Del 4: Fler rumpövningar (på grund av efterfrågan)

Träna bort stelhet och värk (funktionell träning)

Del 3: Rumpa och ben

Uppvärming

Del 2: Uppvärmningsövningar del 2 (ben och axlar).

Del 1: Uppvärmningsövningar del 1 (rygg och bål).

Skriv ut och sätt igång

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons