Annons

”Debattörerna missar två uppenbara åtgärder”

Replik från Per Kågeson, fil dr i miljö- och energisystemanalys.
Replik från Per Kågeson, fil dr i miljö- och energisystemanalys. Foto: Lars Pehrson
Publicerad

Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, och Sten Forsberg, Volkswagen Sverige, är med rätta oroade över att nästan nya elbilar som fått skattestöd i Sverige exporteras till Norge (SvD Näringsliv Debatt 10/3). Men deras förslag till motåtgärder imponerar inte. De vill öka elbilssubventionerna genom ytterligare stöd till laddinfrastruktur (finns redan) och genom reducerade parkeringsavgifter för elbilar och sänkt trängselskatt.

De två sist nämnda subventionerna innebär att det blir billigare att köra och att besöksparkera i storstäderna. Det leder till ökad trängsel i gatu- och vägnätet och växande utsläpp från alla bränsledrivna fordon när framkomligheten försämras och köerna blir längre. Riksdagen bör inte vidta åtgärder som riskerar att leda till ökade utsläpp av avgaser och koldioxid.

Per Kågeson.

Foto: Privat Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons