Annons

”Avsiktliga misstolkningar från ledande forskare”

Skoldebattören Sten Svensson skriver i en replik till ledande forskare att de ägnar sig åt indicieartade bedömningar, avsiktliga misstolkningar och konspirationstankar.
Skoldebattören Sten Svensson skriver i en replik till ledande forskare att de ägnar sig åt indicieartade bedömningar, avsiktliga misstolkningar och konspirationstankar. Foto: Privat, Fredrik Sandberg/TT
Under strecket
Publicerad

När skolan privatiserades och marknadsutsattes av den borgerliga regeringen i början av 1990-talet var förhoppningarna mycket stora. Äntligen skulle det ske en verklig satsning på kunskaper. Den gamla socialdemokratiska skolpolitiken som förutom kunskapsmålen även hade betonat sociala mål, alternativa arbetsformer och elevdemokrati, skulle nu med marknadskrafternas hjälp konkurreras ut från skolan, menade anhängarna. Men åren gick och inget kunskapslyft gick att se och ju mer omfattande konkurrensen om eleverna blev, desto sämre blev resultaten.

Att det kunde vara marknadskrafterna som orsakat denna nedgång var naturligtvis omöjligt, resonerade anhängarna. Det måste vara något annat och hypoteserna har varit många. Nedgången har skyllts grundskolans införande, på Palme, på flumskolan och på kommunaliseringen.

Annons
Annons
Annons