De vill ha ensamrätt på våra sinnesintryck

En viss lila färg för tankarna till ett kaffemärke för många av oss. Nu är kulören också registrerad som ett varumärke, vilket är första gången för en färg i Sverige. Ljudvarumärken har funnits länge men nu går trenden mot att vilja varumärkesregistrera smaker och dofter.

Under strecket
Publicerad
Annons

Vissa ljud och numera färger som förknippas starkt med en produkt eller tjänst kan varumärkesregistreras. Glassbilens speciella ljud när den kör runt i kvarteret, eller en välkänd signal för en viss radiokanal. Men för att varumärkesregistrera något krävs det att det finns en särskiljningsförmåga. Detta är svårare när det gäller ljud och färger än för ord och symboler.

– Problemet med färger är att det finns ett begränsat antal och att de behöver användas av andra företag i marknadsföringen av sina produkter, säger Ulrika Axelsson, sektionsjurist på Patent-och Registreringsverket, PRV.
För första gången har en färg varumärkesregistrerats i Sverige och på PRV tror man att det kan bana väg för ansökningar från andra företag. Löfbergs Lila försökte registrera sin lila nyans hos PRV redan 1999, men fick då avslag med motiveringen att färgen inte var tillräckligt särskiljande. Först efter fem år godkändes registreringen av Patentbesvärsrätten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons