Annons

De vill bota cancer med plåster

Ett plåster som kan fästas på våta ytor och kan behandla hudcancer. Det är affärsidén som gav bolaget Swedish Pharma AB utmärkelsen Framtidens entreprenör under finalen på Carnegie under torsdagskvällen.

Publicerad
1/3
Foto: TOMAS ONEBORG
2/3
Foto: TOMAS ONEBORG
3/3
Foto: TOMAS ONEBORG

Ett mobilspel som ska motverka mobbning, ett plåster som fäster på våta ytor, en teknik som rengör flygmotorer, ett solenergisystem och industridelar som görs med 3D-skrivare. Det är de fem affärsidéerna som mötte ett 50-tal investerare i finalen av Framtidens entreprenör.

Bolagen frågades ut av investerarna i salen, som var ivriga att få veta mer om såväl patenten som konkurrensfördelar hos ideérna som presenterades.

Efter att bolagen hållit sina presentationer stod det klart att Swedish Pharma AB gjort störst intryck på investerarna och blir Framtidens entreprenör.

Annons

– Det känns mycket bra, även om det kändes som att jag kunde göra en ännu bättre presentation. Nu hoppas jag på att vi kan få kontakt med intresserade investerare och komma igång på riktigt, säger Leif A. Eriksson, som representerade bolaget.

Plåstret fäster på både hud, slemhinnor och naglar och lämpar sig därför för behandling av bland annat munblåsor, sår i underlivet och hudcancer. Teknologin gör det även möjligt att tillföra läkemedel via plåstret.

Satsningen på framtidens nybyggare är den sista delen i Svenska Dagbladets, Carnegies och Centrum för Näringslivshistorias entreprenörskampanj som pågått under hela våren. Svenska Dagbladets läsare röstade fram Ingvar Kamprad som Alla tiders entreprenör, där Ikea-grundaren personligen tog emot priset av  H K H Prins Daniel under en minnesvärd festkväll. Samma kväll gick priset SvD Affärsbragd till Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden som säljer löshår.

Ansökningar från 122 bolag utspridda i hela landet kom in till tävlingen, där Seed Forum och Carnegie valde ut 20 talanger. Under en heldag i maj fick de presentera sina affärsidéer och fick direkt feedback från pitchtränare och investeringsexperter. Såväl affärsidéerna som företagarna själva visade på stor bredd, där allt ifrån retorikslipade unga tjejer till äldre män med portfölj tog plats framför sina konkurrenter.

**De fick själva ange **hur mycket kapital de skulle behöva för att förverkliga eller utveckla sin affärsidé vidare och det varierade från 70 000 kronor till 20 miljoner kronor. Finalisterna utsågs sedan av Carnegie och läsarna.

En av näringslivspersonligheterna på plats var Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist. Hon menar att svenska entreprenörer haft några tunga år efter finanskrisen, då investerarna inte varit lika benägna att satsa på nya bolag.

– Tack vare framgångsrika tillväxtbolag har trenden vänt och investerare över hela världen tittar på Sverige. Dagens entreprenörer ser förebilder i de stora bolagen som lyckats, men allt fler har också en framgångsrik företagare i sin närhet. Känner man någon som har lyckats starta upp något nytt så blir det en dominoeffekt, säger hon.

Elisabeth Thand Ringqvist gladdes åt kvällens finalister och skickade med ett råd.

– Det här forumet är en unik startmöjlighet och jag är övertygad om att entreprenörerna kommer att bli precis så stora som de vill. Det är viktigt att behålla passionen och inte vara rädda för att justera affärsmodellen efter hur marknaden ser ut.

En av investerarna på plats var Lars Nordin vd på Connecting Capital. Bolaget är ett svenskt investeringsföretag med rötter från svensk tillverkningsindustri och Allmänna Brandredskapsaffären, ABA. Och det är industriföretag med en omsättning på mellan 50 och 250 miljoner kronor som man framför allt har investerat i hittills.

– Det här är ett kul initiativ och vi har ju själva en lång historik från ett innovationsföretag som var med och ställde ut på Sverige första industrimässa 1897. Ikväll har vi letat efter bra industriföretag.

Hur skulle du beskriva investeringsklimatet för närvarande?

– Den här våren har varit bra. Det finns fina bolag i entreprenörssverige. Men många uppfinnare och entreprenörer som kontaktar oss glömmer bort att man måste vara affärsman för lyckas. De glömmer själva kalkylen och marknadsföringsdelen, säger han och efterlyser en bättre brygga mellan teknikkunnandet, entreprenören och investerare.

Förutom ära och nya erfarenheter får Swedish Pharma ett skräddarsytt program från huvudsponsorn Carnegie, där investmentbanken bland annat ska bidra med kunskap om marknader och branscher.

– Utmaningen under en sådan här process är att hålla tålamodet uppe under alla år. Det handlar om att orka fortsätta, säger Leif A. Eriksson.

Annons
Annons
Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 3
Foto: TOMAS ONEBORG Bild 2 av 3
Foto: TOMAS ONEBORG Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons