Annons

De tio nyttigaste frukterna du kan äta

Frukt är gott, men så här i förkylningstider kan det vara värt att känna till vilka som är extra nyttiga. SvD:s hälsoredaktör Petra Månström har listat de tio hälsosammaste frukterna du kan äta. Klicka dig fram mellan bilderna för att läsa.

Under strecket
Publicerad
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

1 / 10

Foto: Colourbox

Äpple: Rik på antioxidanter och fibrer

Äpplen är rika på en rad viktiga näringsämnen, däribland antioxidanter, mineraler och fibrer. I äpplets skal finns flavonoider, en grupp antioxidanter som tros kunna skydda mot cancer och hjärtkärlsjukdom. I äpplet finns också viktiga fibrer, pektin och cellulosa, som förebygger förstoppning och sjukdomar i tarmen. Studier har också visat att konsumtion av äpplen kan kopplas samman med en lägre risk för diabetes typ II, detta på grund av antioxidanten quercetin. Bläddra dig vidare för att se fler hälsosamma frukter.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

2 / 10

Foto: Colourbox

Avokado: Sänker halten av ”dåligt” kolesterol

Avokadon, som egentligen är ett bär, är riktigt näringstät. Den kommer ursprungligen från Central- och Sydamerika, men odlas idag i USA, Israel, Chile, Mexico, Brasilien och Dominikanska republiken. Den är rik på nyttiga fetter, framför allt enkelomättat fett, som kan hjälpa till att sänka halten av ”dåligt” kolesterol samt höje halterna av ”bra” kolesterol. Avokadon innehåller också omega 3-fettsyror som ger en slätare hy och bättre hjärnkapacitet. E-vitaminhalten i avokadon är hög och den håller huden mjuk och elastisk samt ger håret extra glans. Halten kalium är också hög och den bidrar till att reglera blodtrycket. Avokadon är också rik på vitamin B, A och C samt magnesium och fibrer.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

3 / 10

Foto: Colourbox

Banan: Bättre för ditt humör och minskar risken för stroke

Bananer innehåller viktiga mineraler som kalium, magnesium, fosfor, kalcium, selen samt vitaminerna A, B, C och E. Kaliumet främjar hjärtat och minskar risken för åderförkalkning och stroke. I studier har man också sett att bananen ökar kroppens förmåga att absorbera exempelvis kalcium som ger friska och starka ben. I bananer finns också en sockerart som ökar halten goda bakterier i tarmarna. Det i sin tur ger bättre skydd mot infektioner och sjukdomar. Fiberinnehållet minskar också risken för förstoppning. De höga nivåerna av vitamin B6 tros kunna lindra humörsvängningarna i samband med PMS och i bananer finns också aminosyran tryptofan som i kroppen omvandlas till serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

4 / 10

Foto: Colourbox

Vindruvor: Bromsar hyns åldrande

Druvor är rika på vitaminerna A, C, B6 och folsyra samt kalium, kalicum, järn, fosfor, magnesium och selen. De sägs också kunna bromsa upp hyns åldrande. De har också antivirala och antibakteriella egenskaper samt hjälper till att lindra infektioner. De antivirala egenskaperna är effektiva mot till exempel poliovirus och herpes simplex-virus. Ny forskning visar också att druvans kärnor innehåller ett ämne, GSE, som hämmar hyperglykemi och därmed hjälper vid behandling av diabetes.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

5 / 10

Foto: Colourbox

Fikon: Rika på mineraler och fibrer

Fikon är rika på flera viktiga mineraler, som till exempel kalcium, fosfor, kalium, järn och klor som ger en antiinflammatorisk effekt. De innehåller också vitamin A, B1 och B2. Fikon kan också vara effektiva vid viktnedgång eftersom de ökar mättnadskänslan. De är också rika på fibrer vilka hjälper tarmfunktionen och förebygger förstoppning. Kaliumet i fikonen hjälper till att kontrollera blodsockret.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

6 / 10

Foto: Colourbox

Kiwi: Rik på C-vitamin och bra för blodtrycket

Kiwin är väldigt rik på C-vitamin och innehåller även kalium som är bra för blodtrycket. I frukten finns också polyfenoler som förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. I kiwin finns också antioxidanten lutein som man tror kan motverka grå starr.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

7 / 10

Foto: Colourbox

Apelsin: Stärker immunförsvaret och är bakteriedödande

Genom att äta en apelsin får du dagsbehovet av C-vitamin säkrat. Dessutom stärks immunförsvaret och förkylningar lindras. Apelsinen har också en stärkande inverkan på hudens kollagen samt är en stark antioxidant. I frukten finns också flavonoiden hesperidin som har antiinflammatoriska egenskaper och hjälper vid reumatism och astma. Hesperidinet sänker också blodtryclet samt kolesterolet. Kring apelsinklyftorna finns ett vitt skal, det innehåller peptin som bland annat sänker det ”dåliga” LDL-kolesterolet samt sänker blodtrycket. Frukten är också bakteriedödande.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

8 / 10

Foto: Colourbox

Papaya: Rik på C-vitamin och enzymet papain

Papaya är en väldigt C-vitaminrik frukt som dessutom innehåller karotenoider, A-vitamin och flera andra viktiga näringsämnen. Frukten är också rik på enzymer, däribland papain. Det bryter ner proteiner och bidrar till nedbrytningen av fett och stärkelse. Därför rekommenderas papaya till personer som har problem med att smälta proteiner. Frukten innehåller även fenolämnet mangiferin som anses kunna vara bra mot diabetes.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

9 / 10

Foto: Colourbox

Granatäpple: Skyddar kärl och hjärta

Granatäpple innehåller en rad antioxidanter, i synnerhet flavonoider, som tros ha hälsofrämjande effekter. Flavonoiderna finns också i till exempel kakao, rött vin och grönt te och anses skydda kärl och hjärta. Engelsk forskning har visat att granatäpplet är den råvara som är rikast på flavonoider. Studier har också visat att extrakt från granatäpple eller granatäpplejuice kan motverka prostata- och bröstcancer. I andra studier har man sett att granatäpple har effekt mot bland annat åderförkalkning, blodpropp, benskörhet och tandköttsinflammation.

Annons
Annons
Foto: Colourbox Bild 1 av 1

10 / 10

Foto: Colourbox

Mango: Skyddar mot solens strålning och stärker immunförsvaret

Mango är en tropisk frukt som är mycket rik på antioxidanter. I en mango finns ca 6-7 mg betakaroten som i kroppen omvandlas till vitamin A. Det lagras sedan i kroppen och ger ett naturligt skydd mot solens strålning. Har man problem med soleksem kan alltså mango vara ett bra alternativ för att förebygga uppkomsten av solskador. Frukten är också rik på C-vitamin samt fibrer som är viktiga för en väl fungerande matsmältning. C- och A-vitaminet i mangon har också en stärkande inverkan på immunförsvaret.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons