De tio nyttigaste frukterna du kan äta

Frukt är gott, men så här i förkylningstider kan det vara värt att känna till vilka som är extra nyttiga. SvD:s hälsoredaktör Petra Månström har listat de tio hälsosammaste frukterna du kan äta. Klicka dig fram mellan bilderna för att läsa.

Under strecket
Publicerad
Annons

Äpplen är rika på en rad viktiga näringsämnen, däribland antioxidanter, mineraler och fibrer. I äpplets skal finns flavonoider, en grupp antioxidanter som tros kunna skydda mot cancer och hjärtkärlsjukdom. I äpplet finns också viktiga fibrer, pektin och cellulosa, som förebygger förstoppning och sjukdomar i tarmen. Studier har också visat att konsumtion av äpplen kan kopplas samman med en lägre risk för diabetes typ II, detta på grund av antioxidanten quercetin. Bläddra dig vidare för att se fler hälsosamma frukter.

Avokadon, som egentligen är ett bär, är riktigt näringstät. Den kommer ursprungligen från Central- och Sydamerika, men odlas idag i USA, Israel, Chile, Mexico, Brasilien och Dominikanska republiken. Den är rik på nyttiga fetter, framför allt enkelomättat fett, som kan hjälpa till att sänka halten av ”dåligt” kolesterol samt höje halterna av ”bra” kolesterol. Avokadon innehåller också omega 3-fettsyror som ger en slätare hy och bättre hjärnkapacitet. E-vitaminhalten i avokadon är hög och den håller huden mjuk och elastisk samt ger håret extra glans. Halten kalium är också hög och den bidrar till att reglera blodtrycket. Avokadon är också rik på vitamin B, A och C samt magnesium och fibrer.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons