X
Annons
X

De tio nyttigaste frukterna du kan äta

Frukt är gott, men så här i förkylningstider kan det vara värt att känna till vilka som är extra nyttiga. SvD:s hälsoredaktör Petra Månström har listat de tio hälsosammaste frukterna du kan äta. Klicka dig fram mellan bilderna för att läsa.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 1 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Äpplen är rika på en rad viktiga näringsämnen, däribland antioxidanter, mineraler och fibrer. I äpplets skal finns flavonoider, en grupp antioxidanter som tros kunna skydda mot cancer och hjärtkärlsjukdom. I äpplet finns också viktiga fibrer, pektin och cellulosa, som förebygger förstoppning och sjukdomar i tarmen. Studier har också visat att konsumtion av äpplen kan kopplas samman med en lägre risk för diabetes typ II, detta på grund av antioxidanten quercetin. Bläddra dig vidare för att se fler hälsosamma frukter.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 2 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Avokadon, som egentligen är ett bär, är riktigt näringstät. Den kommer ursprungligen från Central- och Sydamerika, men odlas idag i USA, Israel, Chile, Mexico, Brasilien och Dominikanska republiken. Den är rik på nyttiga fetter, framför allt enkelomättat fett, som kan hjälpa till att sänka halten av "dåligt" kolesterol samt höje halterna av "bra" kolesterol. Avokadon innehåller också omega 3-fettsyror som ger en slätare hy och bättre hjärnkapacitet. E-vitaminhalten i avokadon är hög och den håller huden mjuk och elastisk samt ger håret extra glans. Halten kalium är också hög och den bidrar till att reglera blodtrycket. Avokadon är också rik på vitamin B, A och C samt magnesium och fibrer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 3 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Bananer innehåller viktiga mineraler som kalium, magnesium, fosfor, kalcium, selen samt vitaminerna A, B, C och E. Kaliumet främjar hjärtat och minskar risken för åderförkalkning och stroke. I studier har man också sett att bananen ökar kroppens förmåga att absorbera exempelvis kalcium som ger friska och starka ben. I bananer finns också en sockerart som ökar halten goda bakterier i tarmarna. Det i sin tur ger bättre skydd mot infektioner och sjukdomar. Fiberinnehållet minskar också risken för förstoppning. De höga nivåerna av vitamin B6 tros kunna lindra humörsvängningarna i samband med PMS och i bananer finns också aminosyran tryptofan som i kroppen omvandlas till serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 4 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Druvor är rika på vitaminerna A, C, B6 och folsyra samt kalium, kalicum, järn, fosfor, magnesium och selen. De sägs också kunna bromsa upp hyns åldrande. De har också antivirala och antibakteriella egenskaper samt hjälper till att lindra infektioner. De antivirala egenskaperna är effektiva mot till exempel poliovirus och herpes simplex-virus. Ny forskning visar också att druvans kärnor innehåller ett ämne, GSE, som hämmar hyperglykemi och därmed hjälper vid behandling av diabetes.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 5 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Fikon är rika på flera viktiga mineraler, som till exempel kalcium, fosfor, kalium, järn och klor som ger en antiinflammatorisk effekt. De innehåller också vitamin A, B1 och B2. Fikon kan också vara effektiva vid viktnedgång eftersom de ökar mättnadskänslan. De är också rika på fibrer vilka hjälper tarmfunktionen och förebygger förstoppning. Kaliumet i fikonen hjälper till att kontrollera blodsockret.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 6 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Kiwin är väldigt rik på C-vitamin och innehåller även kalium som är bra för blodtrycket. I frukten finns också polyfenoler som förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. I kiwin finns också antioxidanten lutein som man tror kan motverka grå starr.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 7 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Genom att äta en apelsin får du dagsbehovet av C-vitamin säkrat. Dessutom stärks immunförsvaret och förkylningar lindras. Apelsinen har också en stärkande inverkan på hudens kollagen samt är en stark antioxidant. I frukten finns också flavonoiden hesperidin som har antiinflammatoriska egenskaper och hjälper vid reumatism och astma. Hesperidinet sänker också blodtryclet samt kolesterolet. Kring apelsinklyftorna finns ett vitt skal, det innehåller peptin som bland annat sänker det "dåliga" LDL-kolesterolet samt sänker blodtrycket. Frukten är också bakteriedödande.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 8 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Papaya är en väldigt C-vitaminrik frukt som dessutom innehåller karotenoider, A-vitamin och flera andra viktiga näringsämnen. Frukten är också rik på enzymer, däribland papain. Det bryter ner proteiner och bidrar till nedbrytningen av fett och stärkelse. Därför rekommenderas papaya till personer som har problem med att smälta proteiner. Frukten innehåller även fenolämnet mangiferin som anses kunna vara bra mot diabetes.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 9 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Granatäpple innehåller en rad antioxidanter, i synnerhet flavonoider, som tros ha hälsofrämjande effekter. Flavonoiderna finns också i till exempel kakao, rött vin och grönt te och anses skydda kärl och hjärta. Engelsk forskning har visat att granatäpplet är den råvara som är rikast på flavonoider. Studier har också visat att extrakt från granatäpple eller granatäpplejuice kan motverka prostata- och bröstcancer. I andra studier har man sett att granatäpple har effekt mot bland annat åderförkalkning, blodpropp, benskörhet och tandköttsinflammation.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1

Del 10 av 10

undefined
Foto: COLOURBOX

Mango är en tropisk frukt som är mycket rik på antioxidanter. I en mango finns ca 6-7 mg betakaroten som i kroppen omvandlas till vitamin A. Det lagras sedan i kroppen och ger ett naturligt skydd mot solens strålning. Har man problem med soleksem kan alltså mango vara ett bra alternativ för att förebygga uppkomsten av solskador. Frukten är också rik på C-vitamin samt fibrer som är viktiga för en väl fungerande matsmältning. C- och A-vitaminet i mangon har också en stärkande inverkan på immunförsvaret.

Annons

Läs även

Annons
X
Annons
X
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X