X
Annons
X

De somaliska barnen räddade Yllestad

Byskolan har räddats och busslinjen är kvar. Pragmatiska beslutsfattare, somaliska barn och en rektor som tror på integration är vad som krävdes för en fortsatt levande landsbygd i trakten kring Falköping.

– Att få lära sig saker, det är bäst. I dag har vi lärt oss om giftiga svampar och reflek … Reflexer heter det. Såna man har när det är mörkt, säger tioårige Mohameddeeq innan han på lätta strumpfötter studsar vidare till nästa lektion.

Det är måndag i Yllestad, två mil utanför Falköping. På ytterdörren till skolan som just fyllt 101 år sitter ett märke med ”Lärare mot rasism”. På andra sidan dörren kan man, utan överdrift, säga att världen möts. Av skolans 35 elever kommer 23 från närmaste byn Kättilstorp. Tolv kommer från Somalia, efter jul utökas de med ytterligare fem. Tillsammans delar de lektioner och lekar, problem och lösningar. Som nu när de ska reda ut vad ”det är trevligt att vara betydelsefull men det är mer betydelsefullt att vara trevlig” betyder. Första kruxet är ordet trevlig.

Två mil utanför Falköping ligger den lilla byskolan Yllestad. I fjol fyllde skolan 100 år och hotades samtidigt av nedläggning. Idag blickar man istället framåt tack de nya reglerna om anhöriginvandring som lett till att somaliska flyktingbarn nu fyller klassrummen.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 1 av 9

Sverige öppnade dörren för dem och de fick ett nytt hemland, ett land där de känner trygghet och frihet. Från vänster Mustafa Hassan Ali med yngste sonen Mus’ab, systrarna Mushtaq och Mumtaz, och längst fram Mohameddeeq med mamma Sudi Mohamond Adan.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 2 av 9

Naimo Mohamed Ibrahim, Mushtaq Hassan och Asma Ahmed Jama hoppar rep i väntan på det som alla längtar efter: att det äntligen, äntligen ska börja snöa.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 3 av 9

I leken försvinner språksvårigheterna. Mohamed Ahmed Jama, Arvid Lund och Benjamin Nala Wallin tar en paus inför nästa lektion.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 4 av 9

Jeanette Krajacic samlar sina elever, det står ”likabehandlingsdag” på schemat och tillsammans ska man träna samarbete och konfliktlösning. Från vänster: Marcus Vince, Elias ter Horst, Naimo Mohamed Ibrahim, Asha Boodaaye, Evelina Wollin, Abdallah Boodaaye och Arvid Lund.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 5 av 9

Barnen i klass 1-2 skapar collage över vad de gillar bäst.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 6 av 9

Mohamed Abdirahman distraheras av kameran. Under dagens lektion diskuterar barnen i klass 3-4 bland annat budskapet på tavlan: ”Det är trevligt att vara betydelsefull, men det är mer betydelsefullt att vara trevlig”.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 7 av 9
Foto: BEZAV MAHMOD Bild 8 av 9

Syskonen Mushtaq Hassan och Mohameddeeq Hassan tar buss 318 hem till Falköping. Busslinjen var tidigare nära att dras in, men räddades även den tack vare alla nyinflyttningar.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X