Annons

Maria Rankka:De som frivilligt frånsade sig makten

Två får vara med, litegrann.
Två får vara med, litegrann. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det är inte vettigt att ett parti som har stöd av ungefär fyra procent av väljarna kan diktera villkoren för politiken på flygområdet.

Under strecket
Publicerad

Räntan är låg, men priset på pengar kan ändå vara högt. I början på veckan meddelade regeringen att den skjuter till miljardbelopp i ägartillskott i både flygbolaget SAS och flygplatsoperatören Swedavia. Två företag som blöder efter tre månader av nästan obefintligt resande på grund av pandemin.
Miljarderna till trots, drog flyget ändå nitlotten. Miljöpartiet tog tillfället i akt att än en gång ta Socialdemokraterna som gisslan i en flygfråga och krävde att den så kallade färdplanen för Arlanda kastas i papperskorgen. Det innebär att alla planerade åtgärder för att stärka Arlanda och investera i förbättrad kapacitet stoppas.

Vad konsekvenserna långsiktigt kommer att bli återstår att se, men självklart kommer Sveriges konkurrenskraft att påverkas negativt. Investeringar, möjlighet att locka kompetens och turism påverkas direkt av flygtillgänglighet. Om hamnarna historiskt varit porten till världen, fyller flygplatserna i dag denna funktion.

Annons
Annons
Annons