SiegfriedDe sjunger som gudar i klimatsmart Wagner

Ingela Brimberg som Brünnhilde  i ”Siegfried” på Göteborgsoperan. Hennes dramatiska sopran flammar mellan ljus och mörker.
Ingela Brimberg som Brünnhilde i ”Siegfried” på Göteborgsoperan. Hennes dramatiska sopran flammar mellan ljus och mörker. Foto: Lennart Sjöberg

En lysande ensemble ger relationsdramatiken intensitet och vokalt välljud när Göteborgsoperan sänder Wagner digitalt. Spelet tål både närbilder och pandemiavstånd.

Under strecket
Publicerad
Daniel Brenna sjunger Siegfried, han fyller ut hjältekostymen och drabbas av kärlek.

Daniel Brenna sjunger Siegfried, han fyller ut hjältekostymen och drabbas av kärlek.

Foto: Lennart Sjöberg
Annons

”Är det någon konst att vara modig om man inte är rädd?”, funderar Muminpappan. Vad gäller unge Siegfried så ger han sig in i strid på liv och död helt utan fruktan. ”Siegfried” är del tre i Wagners tetralogi ”Nibelungens ring”. Göteborgsoperan följer nu upp de två första delarna med en digital pandemi-premiär.

Det överordnade greppet är hållbarhet. Rovdriften på naturen är en kärna i verket. Den som äger ringen av guld från Rhenflodens djup har makt över världen. Men till ringen häftas också en förbannelse. Regissören Stephen Langridges betoning på miljöförstöring är varken originell eller subtil, men tydlig och aktuell. Hållbarhetstanken går igen i scenografi och kostym, där Alison Chitty använt begagnat, återvinningsbart material; granitgråa sättstycken och skräpestetik bryter mot projektionernas flammande eld. På skärmen försvinner dock viss dynamik i rumslighet och ljus.

Annons
Annons
Annons