Annons
Krönika

Tove Lifvendahl: De måste dra åt samma håll

”Vilket kaffe skulle du bjuda på om du fick oväntat besök?” Gevalia 1985. En klassiker i svensk reklamhistoria.
”Vilket kaffe skulle du bjuda på om du fick oväntat besök?” Gevalia 1985. En klassiker i svensk reklamhistoria. Foto: Karam Miri
Publicerad

Gevalias briljanta kampanjslogan ”Vilket kaffe skulle du bjuda på om du fick oväntat besök?” byggde på svenskarnas tradition att alltid bjuda på en kopp kaffe när de får besök i hemmet.

1985 kom den första annonsen som visar hur ett stort kryssningsfartyg lägger till vid en liten kobbe. Det blev en succé, och fyra, fem nya annonser presenterades sedan varje år. Under 1990-talet konverterades idén framgångsrikt till tv-reklamen, där en styrketränande man med skivstången i händerna far genom golvet ner till den fikande granntjejen. Under 2000-talet har Gevalia gått vidare till installationer; stora farkoster har dykt upp i stadsbilden och fortsatt att ge omgivningen anledning att dra på smilbanden vid tanken på oväntat besök.

Annons
Annons
Annons
Annons