De dubbla stolarna är ingen nyhet

MODEBLOGGAR. Det är inget nytt med journalistisk vars främsta syfte är att ge idéer för konsumtion. Det nya är att det sker helt öppet. Men modebloggarnas läsare är knappast några lättledda och okritiska mottagare.

Under strecket
Publicerad
Annons

Hur objektiv är en modejournalist som i sin blogg önskar att en viss skomodell ska återtas i produktion av Acne? Inte mindre objektiv än en modejournalist som lånar sig till frilansarbete för H&M:s kundtidning, menar Rodeos Karolina Skande, och tycker att det viktiga är att sammanblandningen av journalistik och kommers sker i det öppna och inte i smyg eller under pseudonym. Hon har rätt.

Diskussionen kring modejournalistik har blossat upp igen, och många är oroade över olika saker. Att mode inte tas på det allvar det förtjänar, att köpta journalister ska ägna sig åt lömsk smygreklam och, tror jag, omedvetet, det faktum att det stora intresset för mode numera är möjligt att ägna sig åt helt gratis och obildat. Ingen behöver vänta tills modemagasinen trycker bilder från visningarna, vi kan själva se dem med bara minuters fördröjning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons