X
Annons
X
Krönika

Sofia Lilly Jönsson: De dödas inspelningar talar fortfarande till oss

Enrico Caruso (1873–1921). ”Hör Carusos klangrika tenor i det tidiga sekelskiftet, det hade inte blivit vackrare i en toppmodern studio”, skriver Sofia Lilly Jönsson.
Enrico Caruso (1873–1921). ”Hör Carusos klangrika tenor i det tidiga sekelskiftet, det hade inte blivit vackrare i en toppmodern studio”, skriver Sofia Lilly Jönsson. Foto: Universal History Archive/IBL

Det märks nästan inte i dag när man lyssnar på en skiva att ljudet har formats i ett rum. Det är ju självklart, allting som existerar befinner sig i det fysiska, men ljudtekniken gör oftast allt för att vi ska glömma det. En studio är ljudisolerad från golv till tak för att ingenting annat ska höras än musiken. Undantaget är live-skivor med jublande arenapublik och kyrkomusik fångad i den överakustiska stenkroppen. Där vill man tvärtom höra rummet. Ljudet har symboliska, psykologiska och evolutionära funktioner. Bilar som är för tysta blir trafikfarliga.

Enrico Caruso (1873–1921). ”Hör Carusos klangrika tenor i det tidiga sekelskiftet, det hade inte blivit vackrare i en toppmodern studio”, skriver Sofia Lilly Jönsson.

Foto: Universal History Archive/IBL Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X