Annons

De bestämmer vad vi får se på bio

Marknadsplats Cannes. I dag börjar filmfestivalen i Cannes och pågår till den 25 maj. Skådespelare och regissörer är stjärnor i medierna. Men Cannes är framför allt en gigantisk filmmarknad, dit världens alla filminköpare åker för att göra fynd. Vi frågade sex svenska filminköpare vad de letar efter.

Publicerad

Jakob Abrahamsson är i Cannes för tredje gången som distributionsansvarig för uppstickaren NonStop Entertainment. - Vi är tre som åker till Cannes i år för att titta på film. Cannes är störst och viktigast, vilket är både på gott och ont. Hit åker folk med filmer av alla sorter. Men det är också svårarbetat eftersom det just är så många filmer och så utspritt. - Tidigare har vi haft tre, fyra biograffilmer per år. Flera filmer har gått direkt till video. Men nu har vi fått upp farten med fem biopremiärer under våren. Målsättningen är sex till åtta biofilmer per år.

Hur upplever du konkurrensen från de övriga nordiska inköparna? - Det är klart att det är konkurrens, men den är inte så brutal. Vi har olika profiler och ligger på olika nivåer. Relationer, pengar och slump avgör till sist vem som tar hem en viss film. Vår målsättning är att bredda det nordiska filmklimatet med fler annorlunda filmer snarare än att konkurrera om samma filmer.

Annons
Annons
Annons