Annons

De äkta miljöbilarna måste gynnas

Miljöbilsdefinitionen ska äntligen skärpas. Men det finns oroande signaler om att den kan försämras och leda till högre klimatpåverkan, sämre förutsägbarhet och ökade svårigheter att nå regeringens och riksdagens beslutade mål om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Det skriver Jakob Lagercrantz, Gröna bilister, och Anders Mathiasson, Energigas Sverige.

Under strecket
Publicerad

Förnybara drivmedel som etanol minskar klimatpåverkan och bör därför gynnas skattemässigt, skriver artikelförfattarna.

Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIXBild 1 av 1

Förnybara drivmedel som etanol minskar klimatpåverkan och bör därför gynnas skattemässigt, skriver artikelförfattarna.

Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIXBild 1 av 1
Förnybara drivmedel som etanol minskar klimatpåverkan och bör därför gynnas skattemässigt, skriver artikelförfattarna.
Förnybara drivmedel som etanol minskar klimatpåverkan och bör därför gynnas skattemässigt, skriver artikelförfattarna. Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIX

Den 1 januari 2013 ändras miljöbilsdefinitionen, vilket borde ha skett flera år tidigare. Förseningen har bland annat inneburit tusentals ton i onödig klimatpåverkan, försämrad luftkvalitet och förlorade svenska arbetstillfällen. Men med en mer offensiv miljöbilsdefinition blir det möjligt att börja ta igen flera missade år på miljöbilsområdet.

Annons
Annons
Annons