Annons
X
Annons
X

Datorspel hör hemma i undervisningen

Jan Björklund borde sätta fart på digitaliseringen av den svenska skolundervisningen, skriver Karl Sigfrid.
Jan Björklund borde sätta fart på digitaliseringen av den svenska skolundervisningen, skriver Karl Sigfrid. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

BRÄNNPUNKT | IT I SKOLAN

Skolor kan använda datorspelens berendeframkallande egenskaper i inlärningssyfte.
Karl Sigfrid

Den senaste tidens Pisa-undersökningar har visat att svensk skola halkar efter i jämförelse med framför allt skolan i asiatiska länder som Japan, Singapore och Sydkorea. De klassiska lösningarna på problemet – tidigare betyg, mer undervisningstid och större ekonomiska resurser – kan säkert göra viss nytta, men de stora möjligheterna ligger i den tekniska utvecklingen. Inte minst i datorspelen finns en potential, förutsatt att skolan lär sig att dra nytta av dem i undervisningen.

En förutsättning för att du ska lyckas i skolan är att du vill lyckas. Viljan att ta till sig nya kunskaper är i sin tur beroende av rätt incitament, och på det området är datorspelsutvecklarna de kanske främsta experterna. Skickliga spelutvecklare har förmågan att skapa drivkrafter som gör att du hela tiden vill fortsätta spela och göra nya framsteg.

Annons
X

När du spelar ett traditionellt spel skaffar du dig både kunskaper och färdigheter, men sällan av det slag som gör nytta utanför spelets värld. ”Gamification” är, som ett svar på detta, en framväxande trend för att utnyttja spel till att få saker gjorda i den verkliga världen. Det kan handla om företag som med belöningssystem lånade från spelvärlden stärker medarbetarnas motivation eller kundernas köplust. Det kan också handla om skolor som använder datorspelens berendeframkallande egenskaper i inlärningssyfte.

Med tanke på att datorspel har funnits sedan 1970-talet är det märkligt att de fortfarande nästan helt lyser med sin frånvaro i skolan. Digitala, interaktiva läromedel börjar visserligen synas här och var, men de påminner fortfarande mer om traditionella läroböcker än om de spel som eleverna sätter sig med när de kommer hem.

**Allt fler elever får tillgång **till teknisk utrustning i form av datorer eller surfplattor. Nu är utmaningen att fylla tekniken med innehåll, och på det området går det för långsamt. Jan Björklund borde som skolminister ta ansvar för att sätta fart på digitaliseringen av den svenska skolundervisningen. Även om staten inte bedriver verksamheten så har den en roll i att stödja kommuner och enskilda skolor som vill förnya sin undervisning. Framför allt bör staten använda sin auktoritet till att uppmuntra skolor att integrera datorspel i undervisningen.

KARL SIGFRID (M)

riksdagsledamot

Mer debatt om skolan:

Läs även

Föräldrar kan ringa mitt under lektionen svd.se Läsardebatt om raset i Pisa-undersökningen svd.se
Annons
Annons
X

Jan Björklund borde sätta fart på digitaliseringen av den svenska skolundervisningen, skriver Karl Sigfrid.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X