Recension

AmadeusDaterad elitkritik i välspelad Amadeus

Hannah Canvert och Mattias Linderoth i ”Amadeus”.
Hannah Canvert och Mattias Linderoth i ”Amadeus”. Foto: PETER WESTRUP
Under strecket
Publicerad
Annons

Den brittiske dramatikern Peter Shaffer är världskänd för ”Amadeus”, en succépjäs från 1979 som i 1984 års Milos Forman-film fick åtta Oscar. Stycket bjuder på en klassisk karaktärsroll med hovkompositören Antonio Salieri som brottas med Gud via dennes sändebud på jorden, geniet Wolfgang Amadeus Mozart.

På Hipp i Malmö gestaltas det sena 1700-talets hovgemak i Wien med en svartblänkande plattform, upphöjd mitt i rummet, och publik på fyra sidor. Från varje hörn går trappor upp bredvid publikraderna till höga guldinramade speglar. Scenografen Tore Saether och ljusdesignern Thorsten Dahn arbetar elegant med ljus, färger och rökeffekter för att i snabba skiften etablera olika miljöer. Skådespelarna gör entréer och sortier från alla hörn. Det är ett levande scenrum, som lyfter fram kvalitéerna i den gamla tolvkantiga cirkusbyggnaden.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons