Annons

Dataspel på schemat för universitetselever

I höst kan studenterna vid Stockholms universitet lära sig att göra dataspel. Men det handlar inte om att leka i stället för att plugga. Syftet är att locka in studenterna i en ny och växande miljardbransch.

Under strecket
Publicerad

Mats Wiklund är universitetsadjunkt och kursansvarig för den första dataspelskursen som hålls vid it-universitetet i Kista i höst: - Det här är ett nytt område som ser ut att kunna bli väldigt stort och det är alltid intressant att hänga med i en ny utveckling. Den här branschen kommer att växa, säger han. Det senaste året har antalet studenter som väljer att läsa data- eller systemvetenskap sjunkit kraftigt, men dataspelskurserna är inte ett försök att vända den trenden, säger Mats Wiklund. - Den här idén kom vi på redan i våras, säger han. Kursen handlar om både formgivning och konstruktion av dataspel och ska dessutom ge studenterna en inblick i branschen. Eftersom premiärkursen ganska snabbt blev övertecknad ska man dra igång en fempoängare på kvällstid under hösten också. - Det är både programmeringstekniska och mer designmässiga sidor. Det handlar också om grafik och att kunna skapa en bra historia. Handlingen är viktig och ofta mycket mera genomtänkt än vad man tror, säger Mats Wiklund. Sammanlagt ska de 110 studenterna kunna läsa 40 poäng dataspel. Därigenom ska datastudenterna kunna specialisera sig på att göra dataspel under ett år. Dataspelen drar in stora pengar. Branschen omsatte 1,5 miljarder förra året i Sverige, och bara en liten del av de pengarna kommer från svenska produkter.

Annons
Annons
Annons