Annons
X
Annons
X

Databas rankar bästa skolorna

Eleverna på Perstorp gymnasium har högsta betygen i landet. Skolan hamnar även i topp när det gäller högst andel elever med behörighet till högskolor och universitet. Det visar statistik från en databas som Sveriges Kommuner och Landsting lanserar i dag.

Foto: GUNNAR LUNDMARK

För landets niondeklassare har nedräkningen inför årets gymnasieval börjat på allvar. Och det är inte ett lätt beslut att fatta, tvärtom deras kanske viktigaste hittills.

Organisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, presenterar i dag ett hjälpmedel i form av en databas som gör det möjligt att jämföra gymnasieskolornas utbildningsresultat. Satsningen riktar sig till landets 290 kommuner men även till elever och föräldrar.

– Vi hoppas att detta ska vara till hjälp för förbättringsarbetet ute i skolorna men på sikt också fungera som underlag för val av skola, säger Håkan Sörman, vd på SKL.

Annons
X

Utvecklingen av databasen ingår i projektet Öppna jämförelser, som syftar till att belysa resultaten i kommunernas och landstingens verksamhet och ge medborgarna en inblick i vad man får för pengarna. SKL vill uppmana kommunerna att komma bort från att endast mäta om de klarar budgeten eller inte. Mer intressant är hur de klarar sitt uppdrag - vilket utbildningsresultatet ger en indikation på, menar Håkan Sörman.

En rankningslista kan sporra till förbättring, tror han.

– Den överskuggande delen av lärarna vill lyckas, liksom elever och föräldrar, säger Håkan Sörman.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I SKL:s databas går det att få fram resultat, i form av ett index, för såväl skolor som enskilda program. Det visar exempelvis hur elprogrammet på en viss gymnasieskola i Göteborg står sig i jämförelse till riksgenomsnittet för just det programmet.

    Resultatet visar tre saker: Hur många elever som tar ut slutbetyg inom tre år från att de påbörjade utbildningen, genomsnittligt betygspoäng samt antalet behöriga till universitet och högskola. Uppgifterna bygger på faktiska resultat. Ingen hänsyn tas till exempelvis elevernas socioekonomiska bakgrund, vilket Håkan Sörman medger är en nackdel.

    Han understryker att skillnader mellan skolor alltid kommer att finnas.

    – Det är därför mest intressant att jämföra skolor med liknade förutsättningar men olika resultat. I många fall finns det godtagbara skäl. Har man, som i exempelvis Malmö och Södertälje, många elever som kommer i en flyktingström påverkas självfallet resultatet.

    I dag har niondeklassarna möjlighet att välja både skola och utbildning. Skolorna försöker locka till sig elever på olika sätt – bland annat genom att marknadsföra topplaceringar på olika rankningslistor.

    Nihad Bunar, som forskar om skolpolitik vid Stockholms universitet, ser en fara med utvecklingen.

    – När man tillskriver normativa värderingar som bättre och sämre kan bilden lätt bli onyanserad. Även om syftet med jämförelsen kan vara att få skolorna att förbättra sin verksamhet kan effekten bli den motsatta med ökad stigmatisering som resultat.

    SKL hoppas kunna analysera vilka faktorer som kommunerna med de mest framgångsrika gymnasieskolorna har gemensamt.

    – I dagsläget kan vi bara gissa orsaken till resultaten. Många tror naturligtvis att hur man stimulerar personalen och uppmuntrar ledarskap påverkar, men det har vi ännu inget belägg för, säger Håkan Sörman.

    Till SKL:s webbplats skl.se
    Annons
    Annons
    X
    Foto: GUNNAR LUNDMARK Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X