Därför vill friskolorna plötsligt vara Hogwarts

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Sköldar, disciplin och proper klädsel. Ordning och reda har seglat upp som ett av friskolornas främsta vapen i sin marknadsföring. Elevunderlaget är en viktig konkurrensfördel, enligt forskare.

Under strecket
Publicerad

Jonas Vlachos.

Foto: Johan Jeppsson/TT

Vapensköldar och inspiration från engelska skolor har blivit ett sätt att konkurrera.

Foto: Thomas Molén
Annons

Skolans hemsida pryds av en sköld med bokstäverna N och S. Symbolen är helt ny. I mitten av oktober hittade skolkoncernen Academedia på ett nytt namn till 14 av sina grundskolor, de fick heta Noblaskolan och skölden är dess symbol. Skolor som tidigare hette Pysslingen med en barnteckning som logga har fått ta ned skylten och byta namnet till Noblaskolan.

I ett pressmeddelande som Academedia skickat ut i samband med namnbytet säger Pia Tullgren, rektor för nya Noblaskolan i Löddeköpinge: ”Vi som ingår i Noblaskolan fokuserar i dag på ordning och reda, tydliga strukturer och studiero.”

Annons
Annons
Annons