Därför tar kedjorna död på varandra

Priskriget i hemelektronikbranschen har skördat två stora offer på bara ett år. Och kriget lär fortsätta. Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, förklarar varför företagen envisas med att fortsätta priskriget - trots att det tar död på dem.

Under strecket
Publicerad
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Direktreklam och tv-annonser som pumpar ut budskapet: vi är billigast. Det spelar ingen roll vilken av aktörerna du väljer - budskapet har varit det samma. Resultatet är en prispress som inte återfinns i någon annan bransch, och som orsakar röda siffror hos i princip alla aktörer på marknaden.

– Hela branschen har fastnat i en kommunikationslösning som är kortsiktig. Om man sänker priserna, får man kunder som köper varor. Men sedan etableras en medvetenhet på en ny nivå, och då måste man sänka ytterligare för att få nästa kortsiktiga köpboost. Och alla aktörer i branschen har i princip använt enbart den kommunikationen, säger Erik Modig, forskare i konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons