X
Annons
X

Därför ska du passa dig för extrema terrängbilen

Wrangler är även i sitt enklaste utförande en riktig bergsget vad gäller framkomlighet. Rubicon-versionen har ytterligare funktioner som gör den extremt duglig i sand, lera och över kniviga stenformationer.
Wrangler är även i sitt enklaste utförande en riktig bergsget vad gäller framkomlighet. Rubicon-versionen har ytterligare funktioner som gör den extremt duglig i sand, lera och över kniviga stenformationer. Foto: Pontus Lundahl/TT

Jeep är bilmärket som ofta får låna ut sitt namn till biltypen. Här är originalet i ett nyutvecklat utförande som dock ser ut som det alltid brukar göra. Extrem kapacitet för körning vid sidan av vägen kombineras med egenskaper som placerar nya Wrangler i skamvrån.

Få bilar har ett lika öppet mål som nya Jeep Wrangler. För den som är hågad går det att hitta skottvinklar från nästan alla håll. Den har bränsleförbrukning som utan att vara katastrofal ändå är långt ifrån det svenska skattesystemets gränser för låg fordonsskatt eller nybilsbonus. Fordonsskatt de första tre åren: 42 441 kronor.

Ingen annan nykonstruerad bil har i modern tid fått ett sämre betyg för krocksäkerheten i Euro NCAP:s bedömning: endast en stjärna. Risken att skadas allvarligt vid en kollision är överhängande. Knappt några moderna säkerhetsfunktioner finns i bilen. Dessutom lär den på grund av sin konstruktion vara elak mot andra bilar vid en kollision. Den är en rambyggd, hög och tung bil som riskerar att gå hårt åt ”motståndaren”.

En viss lekfullhet präglar förarmiljön. Ergonomin är helt okej. Pekskärmen på mittkonsolen är 8,4 tum stor.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 17

Framstolarna är ovanligt bra för att vara i en amerikansk terrängbil. Baksätet duger om det inte är 50-milaetapper som ska avverkas.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 17

Bagageutrymmet är inte så stort i förhållande till bilens yttermått, men duger för de flesta behov.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 17

Wrangler finns med både kort, tvådörrars kaross och denna längre med fyra dörrar. Utförandet Rubicon är det mest extrema för terrängkörning.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 17

Jeep gillar att bifoga små visitkort ur märkets historia. I vindrutans svarta nederkant klättrar en liten Jeep upp mot A-stolpen och på insidan av bakluckan finns den här stansade profilen av en klassisk Willys Jeep.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 17

På insidan av bakluckan finns ett utfällbart plåtbord. Funkar som avlastningsyta eller för picknickändamål.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 17

Kraftiga bogseröglor både bak och fram finns på Wrangler Rubicon. Om bilen mot förmodan inte kommer loss ur något lerhål finns det stabila krokar att vinscha i. 

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 17

Tre takluckor av plast kan monteras bort med enkla snäppfästen. För att montera bort dörrar och fälla fram vindrutan krävs verktyg som följer med vid köpet.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 17

Nya Jeep Wrangler ser ut som den gamla: runda strålkastare, friliggande framskärmar och sju öppningar i kylargrillen. Men allt är nytt, inifrån och ut.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 17
Bild 10 av 17

Jeep ingår i den amerikansk-italienska FCA-koncernen, och den här dieselmotorn med fyra cylindrar och 200 hästkrafter återfinns även i bland annat Alfa Romeo Giulia. Den passar avgjort bättre i terrängbilen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 11 av 17

Var det här suv-trenden började? Willys Jeep utvecklades som ett militärfordon och lanserades 1941. Användningsområdena blev snabbt flera.

Foto: FCA Bild 12 av 17

Jeeps historia är snårig med flera tillverkare inblandade i det som slutligen blev en arbetshäst för det amerikanska försvaret. I slutet av 1960-talet fick Jeep mer rollen som fritidsfordon, här i form av en CJ-5 från 1966.

Foto: FCA Bild 13 av 17

Fanns det något mer omodernt på 1980-talet än glosögda, runda strålkastare? Knappast, så även Jeep Wrangler fick fyrkantiga lampor under en period. Här en 1987 års modell.

Foto: FCA Bild 14 av 17

En ganska ineffektiv och bränsletörstig sexcylindrig fyralitersmotor finns under huven på 2001 års Wrangler. Ändå är det svårt att bli arg på en bil med den här troskyldiga uppsynen, eller?

Foto: FCA Bild 15 av 17
Foto: Nick Dimbleby/Land Rover Bild 16 av 17
Foto: Toyota Bild 17 av 17
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X