Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Perfect Guide

Därför säger de bästa upp sig från jobbet

"Människor jobbar för människor – inte företag", så lyder ett citat från management-konsulten Donn Carr, som arbetar med att förbättra företags kommunikation och ledarskap.
"Det har varit mitt mantra så länge jag kan minnas. Budskapet är så enkelt, fullt av sanning och vägledning, men ändå ignoreras det av HR-avdelningar och chefer, som sedan undrar varför de har så hög personalomsättning", skriver Carr i en artikel som publicerats på Linkedin.

Annons
X

Fortsättningsvis listar han nio anledningar till varför de bästa alltid slutar – kolla in listan nedan.

1. Anställda har för mycket på sina bord
Detta är särskilt vanligt bland nystartade företag. Duktiga medarbetare vill bidra och producera – men då måste arbetet också uppmärksammas av chefen med någon form av statushöjning.

2. Bra arbete varken uppmärksammas eller belönas
Underskatta aldrig vikten av ett "tack" eller "bra jobbat".

3. Fel personer anställs eller befordras
Högpresterande personer vill arbeta med likasinnade kollegor. Att anställa fel person är en av de värsta misstagen man kan göra som chef.

4. Arbetsgivare som inte bryr sig om sina anställda
Mer än hälften av alla som säger upp sig, gör så på grund av en dålig relation till sin arbetsgivare.

5. Anställda utvecklas inte
Har man turen nog att ha duktiga anställda är det chefernas ansvar att se till att de förbättras och utvecklas.

6. Arbetsgivaren håller inte vad den lovar
Anställda vill känna trygghet och tillit till sina arbetsgivare. Om man som chef säger att man ska göra något är det viktigt att det löftet hålls annars blir det svårt för personer att känna tillit.

7. Anställda får inte utlopp för sin kreativitet
Högpresterande personer vill förbättra allt de gör och känner stolthet över vad de skapat. Om möjligheten att förbättra saker tas bort från dem, riskerar de att börja avsky sitt jobb.

8. Chefer låter inte anställda följa sin passion
Duktiga medarbetare är ofta passionerade. Som chef är det viktigt att man lyssnar in och observerar sina anställda – så att de får så mycket utrymme som möjligt att arbeta med något som möter deras passion.

9. Anställda utvecklas inte intellektuellt
En bra chef utmanar sina anställda att klara av saker som de inte trodde att de kunde.

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen