X
Annons
X
Fördjupning

Därför riskerar BMW:s dyra hybrid bli omkörd

Batmobile. Hajansikte. Men hur bra är egentligen BMW i8 – laddhybriden som nu ansiktslyfts efter fyra år med större batteri och längre räckvidd på el. Och är en laddhybrid bästa köpet? Eller ska du vänta i drygt ett år på elvärstingarna Tesla Roadster och Porsche Taycan?

Att ta sig in i och ur bilen med de spektakulära saxdörrarna kräver en viss teknik. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Läs mer om SvD:s biltester

Mannen vid trottoaren på Vasagatan i Stockholm vinkar mot oss. Vi har just stannat till för rött ljus. Sportbilen rullar ljudlöst de sista meterna och stannar. Han fumlar upp sin telefon för att ta en bild. Vi ser mannen tappa sina vantar och hör honom ropa samtidigt som elmotorn viner när vi åker:

"Vad är det för bil?"

Att ta sig in i och ur bilen med de spektakulära saxdörrarna kräver en viss teknik.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 10

BMW håller envist fast vid sin vridratt.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 10

Bensinmotorn driver bara på bakhjulen i  ingången till kurvorna, i utgången hjälper ­elmotorn till att driva framhjulen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 10

Utvändigt är nya i8 lika snygg som original­versionen från 2014.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 10

Det är inget snack om att BMW i8 är en sportbil. Den kombinerade el- och bensinmotorn skramlar ihop 374 hästkrafter som skickar iväg bilen från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 10

Om bara något år kan BMW i8, liksom alla laddhybrider, vara frånkörd av konkurrenterna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 6 av 10
Bild 7 av 10
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 8 av 10
Foto: Jonas Fröberg Bild 9 av 10
Foto: Tesla Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X