Annons
Recension

MidnattssolDärför misslyckas SVT:s nya thrillerserie

Leïla Bekhti
Leïla Bekhti Foto: SVT

Brutala mord och tveksamma dialekter i SVT:s storsatsning ”Midnattssol”. SvD:s Elias Björkman har sett den.

Under strecket
Publicerad

Duon Mårlind/Stein har gjort sig mer kända för ett visuellt oklanderligt bildspråk än för djuplodande eller nyansrika berättelser. 2006 gjorde de den, helt korrekt, utskällda SVT-serien ”Snapphanar” och 2013 Håkan Hellström-filmen ”Känn ingen sorg”; bedrövligt gubbsjuk musikfilm i sjömanskostym (”bisarr buskis” kallades den av SvD:s recensent Erika Hallhagen).

Nu är herrarna Mårlind/Stein tillbaka på SVT med en ännu mer påkostad serie än senast. Och mottagandet har varit betydligt mer positivt än den kalkonartade historiska utvikningen. ”Midnattssol” är nordic crime av lyxigaste snitt. Öppningsscenen – en man ligger fastspänd på rotorbladen på en helikopter som precis satts igång – förankrar serien i det moderna tv-dramats estetik. Regissörsduon, som gjort film i Hollywood i flera omgångar, vet att använda stilgrepp som standardiserats inom tv-världen de senaste åren. De har tveklöst god blick för visuell inramning och stämning – serien är för övrigt ovanligt grafisk.

Annons
Annons
Annons