Därför kostar Ericssons fiasko nästan åtta miljarder

Kunderna nobbade Ericssons ambitiösa projekt med ett enhetligt system för fakturering och kundrelationer.

Kostnaden för misslyckandet blir upp emot 7,6 miljarder kronor. Av det kommer 6,1 miljarder att slå mot vinsten för 2018.

Men flera frågor är obesvarade.

Under strecket
Publicerad
Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Ett synnerligen ambitiöst projekt med det något svårbegripliga namnet Full Stack Revenue Manager ligger bakom telekomjätten Ericssons senaste huvudvärk.

Det skulle ha blivit den nya spjutspetsprodukten i affärsområdet Digital Services, som omsätter drygt 40 miljarder kronor per år. Här finns produkter som operatörerna använder för att styra själva telekomnäten men också för att hantera fakturering och annat som har att göra med kundrelationerna. Det senare går under namnet BSS, eller affärsstöd.

Annons
Annons
Annons