Annons

Därför hindrar inte krisen oss från att shoppa loss

Europa befinner sig i en djup kris, varslen i Sverige ökar och prognoserna för 2013 målas i dystra färger. Men samtidigt slår detaljhandeln försäljningsrekord på försäljningsrekord – både i Sverige och utomlands. Ekonomiprofessorn Richard Wahlund förklarar hur den till synes märkliga ekvationen går ihop.

Publicerad
Black Friday anses vara USA:s största shopping- och realisationsdag och utgör även startskottet för julhandeln.
Black Friday anses vara USA:s största shopping- och realisationsdag och utgör även startskottet för julhandeln. Foto: SCANPIX

Utvecklingen har skett nästan parallellt. Den 20 november kom SEB med en konjunkturprognos med budskapet att den svenska ekonomin stagnerade under andra halvan av 2012. Dagen efter kom HUI Research med sin prognos för julhandeln: vi kommer att handla för totalt 66 miljarder under december - mer än någonsin förr.

Black Friday anses vara USA:s största shopping- och realisationsdag och utgör även startskottet för julhandeln.

Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons