Därför hindrar inte krisen oss från att shoppa loss

Europa befinner sig i en djup kris, varslen i Sverige ökar och prognoserna för 2013 målas i dystra färger. Men samtidigt slår detaljhandeln försäljningsrekord på försäljningsrekord – både i Sverige och utomlands. Ekonomiprofessorn Richard Wahlund förklarar hur den till synes märkliga ekvationen går ihop.

Under strecket
Publicerad
Black Friday anses vara USA:s största shopping- och realisationsdag och utgör även startskottet för julhandeln.

Black Friday anses vara USA:s största shopping- och realisationsdag och utgör även startskottet för julhandeln.

Foto: SCANPIX
Annons

Utvecklingen har skett nästan parallellt. Den 20 november kom SEB med en konjunkturprognos med budskapet att den svenska ekonomin stagnerade under andra halvan av 2012. Dagen efter kom HUI Research med sin prognos för julhandeln: vi kommer att handla för totalt 66 miljarder under december - mer än någonsin förr.

Motsägelserna fortsatte trilla in de kommande veckorna. Dystra konjunkturprognoser har varvats med rapporter om försäljningsrekord. Hur kommer det sig då att vi shoppar som aldrig förr, trots att ekonomerna sprutar ur sig krisvarningar? Det finns flera orsaker, berättar professor Richard Wahlund, föreståndare för Center for Media and Economic Psychology vid Handelshögskolan i Stockholm.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons