Familjen Roy: Kendall, Roman, Logan, Siobhan och Connor Roy.
Familjen Roy: Kendall, Roman, Logan, Siobhan och Connor Roy. Foto: HBO

Så fördärvas även tittarna av ”Successions” praktsvin

”Succession”, HBO:s Emmy-vinnande tv-serie om maktspelet kring ett familjeägt medieimperieum i USA ger en kittlande inblick i skurkaktiga psyken. Men tittaren blir också varse sin egen latenta skurkaktighet.

Publicerad

”Succession” är inte det första konstverket som lyckas väcka sympati för vidriga rollfigurer, men i det här fallet är bedriften anmärkningsvärd. Lejonparten av rollfigurerna är kapitalistiska praktsvin, Ayn Rand-människor som inte ens är nära att be om ursäkt för sina privilegier. Logans äldste son Connor uttrycker familjens människosyn i limousinen, på väg till en välgörenhetsgala, där han föreslår att galan ska omstöpas, så att den handlar mindre om sjuka barn och modern dans, och mer om skattereformer.

Connor är en Jordan B Peterson-man som inte drar sig för hårda konservativa sanningar, en produkt av världen efter Trump, där allt är möjligt för den vite mannen med pengar, självförtroende och börd.