Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Hälsa

Därför har du svårt att somna på söndagar

Svårt att sova? Vi har listat fem tips för dig som ligger sömnlös när helgen är slut.

Söndagar är den dagen på veckan då de flesta av oss inte gör någonting alls. Vi beställer hem mat, sträckkollar tv-serier och halvsover i soffan. När klockan väl börjar närma sig kväll kryper vi ner i sängen, redo att börja en ny vecka — och ligger vakna.

Annons
X

Att ha svårt att somna på just söndagar är inte unikt för vissa personer, tvärtom. De flesta av oss har någon gång vridit och vänt på oss i sängen medan stressen stiger i takt med att klockan tickar mot småtimmarna. Och problemet har ett namn: social jetlag.

– Sena kvällar stör din sömnrytm på samma sätt som tidszoner gör. När du sover till sent på dagen påverkas din inre klocka, eller din dygnsrytm som det också kallas, säger sömnexperten Michael Breus.

En annan faktor som gör att du ligger sömnlös på söndagskvällen är – föga förvånande – alkohol. När du druckit tenderar sömnkvalitén att bli sämre och du vaknar flera gånger under natten, vilket gör att kroppen aldrig riktigt får sin vila. Efter en natt på krogen sover du därför längre för att kompensera för sömnbristen. Och när du sover längre störs sömnrytmen. Den onda cirkeln kompletteras sedan av att du känner dig stressad – vilket gör att kortisol-nivån höjs och det blir ännu svårare att sova.

Så, hur bryter man cirkeln? Vi har listat fem tips.

1. Ställ klockan på helgerna
Försök att gå upp ungefär samma tid som du vanligtvis stiger upp på vardagar – då undviker du att hamna helt i obalans på söndag.

2. Undvik kaffe och alkohol
Söndagar är till för att vila och därför bör du undvika koffein och alkohol. För många kan det vara frestande att dricka några glas innan läggdags för att kunna somna bättre, men som tidigare nämnt gör alkoholen att kroppen inte hamnar i ordentlig vila.

3. Träning och dagsljus
Förmodligen är det det sista du vill göra på en slapp söndag, men genom att röra på dig under förmiddagen ökar du chanserna för att somna tidigare på kvällen. Du behöver inte köra slut på dig själv på gymmet, men en promenad utomhus är perfekt för att kroppen ska hamna i balans. Dessutom gör dagsljuset att din naturliga sömnrytm återgår till det normala och när klockan väl tickar mot kväll kommer den att vara inställd på sömn.

4. Se fram emot veckan
En av anledningarna till att vi hamnar i den onda cirkeln av sömnlöshet är stress. Försök att planera inför en härlig och inspirerande vecka. Då slipper du ligga och grubbla i sängen fram till småtimmarna på natten och förhoppningsvis kan du dessutom undvika söndagsångesten.

5. Om ingenting funkar – gå upp
Har du vänt och vridit dig i sängen i längre än 20 minuter är det lika bra att gå upp. Sysselsätt dig med någonting lugnt och avslappnande, som att läsa en bok eller dricka en kopp koffeinfritt te. Men undvik skärmar – ljuset gör att kroppen piggnar till. Försök att fokusera på din andning, se till att kroppen varvar ner ordentligt och försök sedan igen.

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen