Därför hånas Schlingmann i damkläder

En man i kjol är inte nödvändigtvis lustig. Men då måste mannen själv vara bekväm. SvD:s Madelaine Levy skriver om hundratals år av normbrytande mode – och förklarar varför Åhléns kampanj ”Klädmaktsordningen” är ett klavertramp.

Under strecket
Publicerad
Till vänster: Per Schlingmann. Till höger franske kungen Ludvig XIV (1638–1715).

Till vänster: Per Schlingmann. Till höger franske kungen Ludvig XIV (1638–1715).

Foto: Studio Emma Svensson och Eric Lessing/IBL
Jens Lapidus, Kajsa Grytt, Kjell A Nordström.

Jens Lapidus, Kajsa Grytt, Kjell A Nordström.

Foto: Andreas Öhlund & Maria Therese, Emma Svensson studio
Till vänster: Sohrab Fadai. Till höger: Jimmy Durmaz och Joy M'Batha.

Till vänster: Sohrab Fadai. Till höger: Jimmy Durmaz och Joy M'Batha.

Foto: Andreas Öhlund & Maria Therese, Emma Svensson Studio
Feminina mönster och accessoarer hos Gucci i kollektionerna för vår/sommar 2017 och höst/vinter 2016.

Feminina mönster och accessoarer hos Gucci i kollektionerna för vår/sommar 2017 och höst/vinter 2016.

Foto: Antonio Calanni/AP och IBL
Stjärnskottet JW Anderson lånar längder, pasteller och handväskor ur damgarderoben i sin vår/sommar 2017-visning.

Stjärnskottet JW Anderson lånar längder, pasteller och handväskor ur damgarderoben i sin vår/sommar 2017-visning.

Foto: Jonathan Hordle/IBL
Jaden Smith på Madison Square Garden, New York.

Jaden Smith på Madison Square Garden, New York.

Foto: IBL
Rapparen Young Thug bar en lavendelfärgad volangklänning av designern Alessandro Trincone på omslaget till "Jeffery".

Rapparen Young Thug bar en lavendelfärgad volangklänning av designern Alessandro Trincone på omslaget till "Jeffery".

Pharell Williams utanför Chanels modevisning i Paris.

Pharell Williams utanför Chanels modevisning i Paris.

Foto: IBL
Författaren Michael Chabon med sin son Abe på modeveckan i Paris.

Författaren Michael Chabon med sin son Abe på modeveckan i Paris.

Foto: Swan Gallet/IBL
Annons

Normbrytande och modigt eller bara löjeväckande och fult? Under veckan har Åhléns kampanj ”Klädmaktsordningen” fått både ris och ros. Den bärande idén i reklambilderna är att profiler som Jens Lapidus, Per Schlingmann och rapparen Joy M'Batha, samt makthavare från näringslivet som Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors, kläs i mode bortom könskodningarna.

Vissa tycker att det är intressant att ett mainstreamföretag visar att dam- och herrkläder inte nödvändigtvis har några gränser. Experter från modevärlden anser snarare att kampanjen är ett misslyckande och ”oerhört ful” (Daniel Björk på bon.se) eller blir ”ett förstärkande av manligheten” som alltså motverkar sitt syfte (Agnes Grefberg Braunerhielm, rodeo.se).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons