”Vad hände egentligen?” – därför mättes opinionen fel

Det amerikanska presidentvalet visade än en gång att gamla sanningar inte gäller för opinionsundersökningar. Mätinstituten famlar nu desperat efter nya metoder – också i Sverige.

Under strecket
Publicerad
Anhängare av Hillary Clinton respektive Donald Trump under presidentvalsnatten.

Anhängare av Hillary Clinton respektive Donald Trump under presidentvalsnatten.

Foto: AP
Grafik: Kalle Källström

Grafik: Kalle Källström

Grafik: Kalle Källström

Grafik: Kalle Källström

Grafik: Kalle Källström

Grafik: Kalle Källström

Annons

När Hillary Clinton erkände sig besegrad föll strålkastarljuset plötsligt på valnattens andra stora förlorare: opinionsinstituten. Som i princip alla hade trott att Donald Trump skulle förlora, med i snitt mellan tre och fyra procentenheter.

”Mätningarna hade uppenbarligen fel”, konstaterade de amerikanska opinionsundersökningsföretagens branschorganisation i ett uttalande dagen efter, och meddelade att man satte samman en kriskommitté för att utreda varför.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons