Annons

Därför ger ångad mat mer näring

Med hjälp av hälsosam mat får du i dig mer näring och hjälper kroppen att bli starkare och må bättre. Se till att det du stoppar i magen ger den energi som kroppen behöver för att hålla sig på topp. Vi listar sex starka anledningar till att du bör alternera din matlagning genom att laga fler rätter i ångugn.

(uppdaterad)
Med mat tillagad i ånga bevaras näringen bättre.
Med mat tillagad i ånga bevaras näringen bättre.

Ser du din hälsa som ett av dina främsta verktyg för välmående? Se till att det du stoppar i dig behåller sina näringsämnen och smakar gott så får du bättre hälsa på köpet. Med hjälp av en varmluftsugn med ånga behåller maten sina bästa egenskaper.

Ånga ger hälsosam mat fylld med näring

Flera undersökningar visar att mat tillagad i ånga innehåller en betydligt högre mängd vitaminer och mineraler än vad kokad mat gör. Det försvinner helt enkelt färre ämnen under tillagningsprocessen, och rätten blir därmed nyttigare och mer hälsosam.

Laga mat i ånga och slipp farliga fetter

Ångad mat ger en mindre mängd fett eftersom du kan skippa det matlagningsfett som man vanligtvis har vid stekning.

Bevara näring och konsistens med en varmluftsugn med ånga

Färg och spänst bevaras när du lagar maten i en ångugn – ångade råvaror suger nämligen inte åt sig onödig vätska och du kokar heller inte bort några viktiga ämnen. Resultatet blir saftigare och spänstigare mat. Middagsstunden blir dessutom till en kulinarisk upplevelse!

Spara tid med ångtillagning

När du lagar mat i en ugn med ånga blir det mindre arbete under själva matlagningen eftersom en stor del av rätterna sköter sig själva, och maten blir dessutom klar snabbare eftersom ugnen håller en jämnare temperatur. Resultatet: Du får mer tid över till annat.

En ångugn kan laga flera rätter samtidigt

Eftersom ångtillagad mat inte tar smak från andra rätter i samma ugn kan du effektivisera matlagningen och laga flera rätter på en gång – i samma ugn. Det blir ännu ett sätt att spara tid och göra matlagningen enklare.

Hälsosamma grönsaker med rätt pH-värde

När du kokar grönsaker går de från att vara basiska till att bli syrabildande. Men när du ångtillagar dem behåller de sitt rätta pH-värde och du får därmed en bättre balans i din kropp. Vid ångtillagning behåller grönsakerna mer av sin näring vilket ger hälsosam mat.

Om du vill veta mer om hälsosam tillagning kan du läsa här!

Läs även

Med mat tillagad i ånga bevaras näringen bättre.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X