Därför går 130 miljoner flickor inte i skolan

Femtonåriga Hope från Sydafrika älskar Beyoncé och ryska Darias favoritämne i skolan är matematik. I projektet #130MillionGirls, som delvis riktas till svenska lärare, får skolungdomar möta flickor från länder där utbildningsmöjligheterna är begränsade.

Isabel, 11, tycker om att lyssna på musik och vill bli sångerska. Hon gillar den afrikanska musikstilen Kizomba.
Isabel, 11, tycker om att lyssna på musik och vill bli sångerska. Hon gillar den afrikanska musikstilen Kizomba. Foto: Pi Frisk / Pi Frisk
#130MillionGirls - alla flickors rätt att gå i skolan svd.se

Det var under en reportageresa till Kenya som SvD-journalisten Peter Alestig blev konfronterad med en problematik som drabbar många flickor världen över. Han skulle träffa en skolklass, men hälften av dem var frånvarande.

Flickorna i klassen hade samlats för att ha en genomgång om menstruation och erbjöds återanvändningsbara bindor. För dem var det annars vanligt att använda tidningspapper, löv eller jord men ofta stannade de helt enkelt hemma under menstruationen.

Vilket innebär att de missar en fjärdedel av sin utbildning.

– Det var en sådan jäkla ögonöppnare, så ambitionen är att sätta strålkastarljuset på det här problemet och samtidigt minska klyftan mellan "de där borta" och oss här hemma i Sverige, säger Peter Alestig.

Journalisten Peter Alestig och fotografen Pi Frisk på plats i Kamerun. Foto: Pi Frisk / Pi Frisk

Tillsammans med kollegorna Hanna Österberg, Frida Svensson och Pi Frisk har Peter Alestig startat projektet #130MillionGirls med hjälp av ett stipendium från The European Journalism Centre.

I reportage och olika medier kommer de att belysa den ojämlika situationen i länder där flickors utbildning sätts på undantag.

– Inte minst i väpnade konflikter ökar barnäktenskap bland flickor, familjer som förlorar sina tillgångar måste välja vem de ska skicka till skolan och då blir det oftast den äldste pojken, medan flickor får arbeta i hemmet eller giftas bort, säger Peter Alestig, och fortsätter:

– Samtidigt har de mycket gemensamt med oss, flickor i Indien eller Moçambique älskar också Beyoncé eller drömmer om att bli president eller statsminister.

Projektet kan även öppna dörrarna mot världen och ge infödda barn en större förståelse för skolkamrater som kommit till Sverige från andra länder.

På en digital plattform kan svenska elever mata in information om sig själva: ålder, favoritämne i skolan, vilket husdjur eller förebild de har, och så de matchas de med skolflickor från andra länder.

De kan till exempel möta 14-åriga Alisa från Ryssland som älskar historia, men avskyr matematik och drömmer om att bli egenföretagare.

I en liten textruta intill får man även kortfattad information om landet och vad det finns för utbildningsmöjligheter.

– När man får den här personliga kontakten så fastnar kunskapen lättare. Vi vill också att de ska få syn på sin egen plats i världen och förstå hur viktigt och betydelsefullt det är med utbildning. Det är så otroligt avgörande inte bara för barns framtid utan hela länder, och det gäller Sverige också.

Telma, 11, är duktig på att spela teater. I en pjäs fick Telma spela rollen som lärare. Pjäsen handlande om att lärare inte ska slå barn i skolan. Foto: Pi Frisk / Pi Frisk

Lärare uppmanas att använda den digitala plattformen i undervisningen, till exempel genom att hålla i en lektion om betydelsen av utbildning och flickors situation världen över.

– Eleverna som matchas med andra barn ute i världen kan sedan använda det som utgångspunkt för att ta reda på mer om det landet och redovisa för sina klasskompisar, föreslår Alestig.

Dessutom kan projektet öppna dörrarna mot världen och ge infödda barn en större förståelse för skolkamrater som kommit till Sverige från andra länder, menar han.

Läs även

Isabel, 11, tycker om att lyssna på musik och vill bli sångerska. Hon gillar den afrikanska musikstilen Kizomba.

Foto: Pi Frisk / Pi Frisk Bild 1 av 3

Journalisten Peter Alestig och fotografen Pi Frisk på plats i Kamerun.

Foto: Pi Frisk / Pi Frisk Bild 2 av 3

Telma, 11, är duktig på att spela teater. I en pjäs fick Telma spela rollen som lärare. Pjäsen handlande om att lärare inte ska slå barn i skolan.

Foto: Pi Frisk / Pi Frisk Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X