Annons

Därför dansar inte Mallarmés hjältinna

Strax före sin död återupptog Stéphane Mallarmé arbetet med ”Hérodiade”, dock utan att kunna fullborda dikten som skulle knyta samman hans religiösa kris med sökandet efter en ren poesi.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Äntligen steg den late upp –
han sänkte handen i varje blommas kalk,
han kände efter under varje blad,
han sökte den svarta masken för att döda honom.
Men när han sov i skuggan av ett grässtrå
åt den svarta masken upp hans huvud.
Tre kvinnor voro närvarande vid hans begravning:
hans syster grät; med henne var en danserska i gredelina slöjor,
hon kom för att bli sedd.
Allena gick en kvinna som han aldrig älskat.

Vem är denna ”danserska i gredelina slöjor” som träder in mot slutet av Edith Södergrans korta dikt ”Ur Liliputs saga”? Med tanke på huvudet som kapas samt slöjdansen är det svårt att undgå referensen till Bibelns Salome, en kvinnofigur som var väldigt omhuldad åren innan Södergran gjorde sin litterära debut. I dikten representerar danserskan en kvinnlig stereotyp: förförerskan som drar till sig betraktarnas blickar med en dans som bokstavligen är mördande.

Annons
Annons
Annons