X
Annons
X

”T-shirtfeminismen en katastrof för rörelsen”

Kalla dig feminist, eller få spö i debatten. Så lyder logiken. Nina Åkestam, reklamforskare och författare, skriver om det största misstaget som feminismen gjort de senaste åren.

“Den kosmetiska feminism som handlar om identifikation snarare än handling finns överallt”, skriver författaren och reklamforskaren Nina Åkestam.
“Den kosmetiska feminism som handlar om identifikation snarare än handling finns överallt”, skriver författaren och reklamforskaren Nina Åkestam. Foto: IBL och Sofia Runarsdotter

För fyra år sedan kom Chimamanda Ngozi Adichies essä "We should all be feminists". Hennes resonemang var enkelt och tydligt, en frisk fläkt i en komplicerad värld. Kvinnors rättigheter är mänskliga rättigheter. Jämställdhet är självklart, och alla som inte håller med har inte fattat hur självklart det är.

“Den kosmetiska feminism som handlar om identifikation snarare än handling finns överallt”, skriver författaren och reklamforskaren Nina Åkestam.

Foto: IBL och Sofia Runarsdotter Bild 1 av 6

Det är mäkligt att folk blev upprörda när Ulf Kristersson sa att han inte kallar sig feminist, menar skribenten.

Foto: Erik Mårtensson/TT Bild 2 av 6

Modevisning i New York.

Foto: IBL Bild 3 av 6

Modebloggaren Chiara Ferragni under en modevecka i Paris. På t-shirten står det We should all be feminists.

Foto: IBL Bild 4 av 6

Artikelförfattaren håller inte med Chimamanda Ngozi Adichie: alla borde inte kalla sig feminister.

Foto: Dominic Lipinski/AP Bild 5 av 6

Artikelförfattaren Nina Åkestam.

Foto: Sofia Runarsdotter Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X