Därför blir vi uppåt av nedsatta priser

Foto: Pi Frisk

Idagsidans serie synar vårt behov av reor. Nu pågår de året runt och är fler än någonsin. Svensk handel varnar för att man rear ut branschens lönsamhet, men har samtidigt varit med och skapat den rabattfokuserade konsumenten.

Publicerad
Annons

När Ica nyligen testade vilka funktioner kunder helst ville ha i en Ica- app för mobilen var det inte praktiska inköpslistor som minskar risken för onödiga köp, goda och nyttiga recept, lagrade fakta om vilka varor som brukar ingå i veckohandeln som sparar tid. Nej, digitala rabattkuponger var den förlösande funktionen som kunderna ville ha.

Vår fixering vid nedsatta priser har främst två förklaringar, enligt Jens Nordfält, rektor vid Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm och forskningsansvarig för Hakon Swenson stiftelsen, Ica:s forskningsstiftelse.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons